طالبان به‌تازگی ۳۳ کارمند شهرداری تخار را از وظایف‌شان برکنار کرده‌اند. بیش‌تر این افراد در بست‌های سوم، چهارم و پنجم این اداره از ۱۰ الی ۱۵ سال به این‌سو کار می‌کردند و به گفته آن‌ها، تجارب کافی‌ در این بخش داشتند. منابع از شهر تالقان می‌گویند بیش‌تر افرادی که از شهرداری تخار برکنار شده‌اند، کارفهم و باتجربه هستند، اما به جای‌ آن‌ها افراد وابسته به طالبان که تجربه لازم را ندارند، گماشته شده‌اند.

سلیم (نام مستعار) یکی از کارمندان شهرداری تالقان که بیش از یک دهه می‌شود در این اداره در بست پنج کار می‌کند، گفت: «۱۵ سال می‌شود که در شهرداری کارمند بودم. فساد نکردم، رشوت نخوردم و با معاش ناچیزی که از طرف دولت دریافت می‌کردم، زند‌گی و روزگار خود را سپری می‌کردم؛ اما حالا بدون کدام دلیلی ما را برکنار کرده‌ و شش ماه معاش ما را هم نپرداخته‌اند.» سلیم افزود: «چگونه قبول کنم که فقط به خاطر این‌که به یک زبان دیگر صحبت می‌کنم، از کار برطرف شوم و کسی دیگر که یک روز روی مکتب را ندیده، به جای من گماشته شود؟» وی از طالبان می‌خواهد که افراد تحصیل‌کرده را از ادارات دولتی تخار دور نکنند تا سطح کیفی کار در اداره‌ها بیش‌تر از این پایین نیاید. سلیم تصریح کرد: «معلوم‌دار است وقتی یک آدم که یک روز مکتب نرفته باشد، تحصیل نکرده باشد، تخصص نداشته باشد، در یک اداره گماشته شود، نمی‌تواند کار کند و سطح کیفی کار هم در اداره پایین می‌آید.»

محمدزمان (نام مستعار) یکی دیگر از کارمندان برکنار شده شهرداری تخار است. او گفت که طالبان آنان را به دلیل «جنگجو» نبودن برکنار کرده‌ و به جای آنان افراد خودشان را مقرر کرده‌اند. محمدزمان گفت: «طالبان ما را تنها به ‌خاطری که مجاهد نبودیم، از کار بیرون کردند و به جای ما قاری صاحبان و طلابه‌ها را جابه‌جا کردند که بویی از سواد نمی‌برند و نام‌شان را نوشته کرده نمی‌توانند.»

محمدزمان افزود که برای گرفتن حق خود، موضوع را با مقام ولایت تخار، اداره ارگان‌های محلی و کمیسیون اصلاحات اداری نیز در میان گذاشته‌اند، اما تا اکنون اجراآتی صورت نگرفته است.

این کارمندان معترض گفتند که طالبان سرنوشت ماموران برکنار شده را مشخص نکرده‌ و حقوق چندین‌ماهه آنان را نیرز نپرداخته‌، اما به‌ جای آنان افراد خود را تعیین کرده‌اند. بیش‌تر کارمندان برطرف شده شهرداری تالقان ادعا می‌کنند که افراد جایگزین آن‌ها سواد ندارند. یکی از این کارمندان معترض گفت: «رهبری شهرداری تخار هیچ نوع تصمیمی در مورد سرنوشت این اشخاص نگرفته و خود را مسوول نیز نمی‌داند. کدام وظیفه جدید هم برای هیچ یکی از این ۳۳ نفر در نظر نگرفته و اگر شخصی نیز گماشته می‌شود، باید از والی نامه داشته باشد. برکنار کردن ما از کار، بدون کدام دلیل قوی، غیر‌قانونی است.»

این معترضان طی نامه‌ای عنوانی اداره ارگان‌های محلی و کمیسیون اصلاحات اداری حکومت سرپرست طالبان، خواسته‌اند تا جلو تعیینات غیر‌قانونی در شهرداری تالقان گرفته شود و زمینه برگشت آنان به وظایف‌شان فراهم آید. در بخشی از این نامه آمده است: «یکی از رمزهای پیروزی هر اداره، وجود افراد تحصیل‌یافته، با‌تجربه و کار‌آزموده در چوکات اداره غرض پیش‌برد وظایف محوله به رویت لایحه وظایف آن اداره است. هریک از مامورین عارض بیش‌تر از ۱۰ الی ۱۵ سال در ریاست شهرداری تالقان ایفای وظیفه نموده‌ایم و صاحب تجربه و سابقه کاری می‌باشیم. شهردار و والی تخار به جای هر‌یک از مامورین سابقه‌دار و بالفعل، افراد و اشخاص محیط و منطقه خویش را که تعدادی آن قاری و طلابه‌های ابتدایی مدرسه بودند و تعدادی دیگر آنان وابسته‌گان‌شان می‌باشند، معرفی و مایان را بدون کدام دلیل موجه و قانونی سبک‌دوش و بی‌سرنوشت کرده‌اند.»

خواستیم در این مورد دیدگاه والی طالبان برای تخار و شهرداری تالقان را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر، موفق به دریافت اطلاعات در این مورد نشدیم. در نخستین روز‌های تسلط طالبان بر کشور، نیز گزارش‌هایی در مورد برکناری کارمندان باتجربه و جابه‌جایی افراد طالبان در ولایت تخار نشر شد. چندی پیش نیز ۴۲ تن از کارمندان معارف به‌گونه دسته‌جمعی در این ولایت از وظایف‌شان برکنار شدند. پس از تسلط طالبان، رهبران این گروه همواره ادعا کرده‌اند که علیه فساد و خویش‌خوری که در حکومت گذشته مرسوم بود، مبارزه می‌کنند؛ اما اکنون نیز از ادامه چنین برخوردها از سوی مسوولان طالبان، شکایت می‌شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *