برنار آنری لوی، اندیشمند فرانسوی که بارها به افغانستان رفته می‌گوید طالبان در حال تبدیل شدن به یک دولت تمام عیار تروریستی است.

او در گفتگویی که چهارشنبه از افغانستان اینترنشنال نشر می‌شود گفت مقاومت در برابر طالبان زمان می‌برد اما بازگشت آزادی‌خواهان به جبهه، امیدوار کننده است.

این نویسنده و فیلسوف برجسته فرانسوی درباره خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان گفت که یک دلیل عمده “تاسف عمیق” او از رها کردن افغانستان و مردمش از سوی امریکا و غرب این است که جهان با خطر ظهور یک “دولت جدید تروریستی” در افغانستان روبروست که بیست سال پیش آن را از قدرت بیرون انداخته بودند.

آقای لوی در یک مصاحبه اختصاصی گفت که کشورهای غربی با باور اینکه طالبان می‌خواهند یک حکومت مدنی و قوانین مورد قبول جامعه بین‌المللی را در افغانستان حاکم کنند، مرتکب “اشتباه بزرگ” شدند

این چهره رسانه‌ای فرانسه افزود که به‌رسمیت شناختن رژیم طالبان یک اشتباه بزرگ دیگر در سطح “بی‌حرمتی” به ملت افغانستان خواهد بود.

برنار آنری لوی شرایط امروز افغانستان را به خاطر حکومت طالبان وحشتناک توصیف کرد و آن‌را برابر با حاکمیت القاعده، تروریزم و افراط‌گرایی دانست.

او افزود که با بازگشت طالبان به عرصه قدرت، مردم افغانستان به یک باره همه آزادی‌ها و امتیاز‌هایی را که از آن برخوردار بودند، از دست دادند.

نویسنده و فیلسوف سرشناس فرانسوی گفت که شرایط امروز افغانستان “تنها با تشبیه آن به تاریکی شب” قابل تعریف است: “امروز سیاهی به این کشور سربلند و دوست‌داشتنی بازگشته است.”

مقاومت در برابر طالبان

هرچند با خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان و فروپاشی حکومت پیشین طالبان به مهمترین بازیگر در این کشور تبدیل شده است، جریان مقاومت مسلحانه در برابر این گروه با گذشت زمان جدی‌تر و فراگیرتر می‌شود.

دامنه این درگیری‌ها حالا به شماری از ولایات شمالی از جمله تخار، بغلان و پنجشیر رسیده است.

برنار آنری لوی در گفتگوی ویژه با افغانستان اینترنشنال گفت که “نیروهای آزادی‌خواه” در افغانستان در حال بازسازی خود و انجام عملیات تهاجمی علیه طالبان و بیرون راندن آن‌ها از برخی مناطق پنجشیراند.

او افزود که هرچند این خبرها از سوی طالبان تکذیب می‌شود، اما واقعیت دارد. او گفت: “نیروهای مبارز و آزادی‌خواه به پنجشیر و مناطق اطراف آن بازگشته‌اند و این حقیقت دارد”.

با این حال، آقای لوی جنگیدن در برابر طالبان را دشوار توصیف کرد و گفت که طالبان به سادگی قدرت را رها نخواهند کرد. او افزود: “طالبان زمانی طولانی را برای بازگشت به قدرت سپری کرده‌اند و مسلما به آن چنگ انداخته و به هر قیمتی می‌خواهند آن را حفظ کنند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *