سازمان حفاظت از کودکان «Save the Children» می‌گوید که افزایش قیمت مواد غذایی در افغانستان، به این معنی است که بسیاری از خانواده‌ها و فرزندان‌شان در ماه رمضان امسال، فقط با نان و آب زنده می‌مانند.

این سازمان امروز (سه‌شنبه، ۶ ثور) در گزارشی گفته است که ماه رمضان زمان جشن، دلسوزی و اتحاد تلقی می‌شود، اما با سقوط اقتصاد افغانستان، تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌ها بیکار و بی‌بضاعت شده و برای تغذیه فرزندان خود به اقدامات ناامیدانه متوسل می‌شوند.

در این گزارش آمده است که از زمان تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱، هزینه‌های زندگی و قیمت مواد غذایی به‌شدت افزایش یافته است – به طوری که یک کیلوگرم گندم در مقایسه با جون ۲۰۲۱ تقریباً ۴۵ درصد بیشتر قیمت دارد.

بانک جهانی می‌گوید که درآمدها در ماه‌های آخر سال ۲۰۲۱ حدود یک سوم کاهش یافته است. گزارش شده بود که اخیرا مردی به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی خود را در شهر کابل آتش زده است. رسانه‌های طالبان این موضوع را تکذیب کردند.

در گزارش سازمان حفاظت از کودکان آمده است که جنگ در اوکراین می‌تواند قیمت مواد غذایی و هزینه‌های زندگی در افغانستان را افزایش دهد. برنامه جهانی غذا می‌گوید این کشور به دلیل وابستگی به گندم می‌تواند یکی از شدیدترین آسیب‌ها را متحمل شود.

آمارا، ۴۴ ساله، می‌گوید که از قیمت غذا شوکه شده و از اینکه نمی‌تواند برای هشت فرزندش به‌ویژه در ماه رمضان غذا تأمین کند، ناامید شده است. به نقل از گزارش سازمان حفاظت از  کودکان، افزایش هزینه غذا و از دست دادن درآمد پس از مرگ همسرش، آمارا را مجبور کرده است که فرزندانش را برای کار در خیابان بفرستد. پسرش با بارکشی روزانه ۰.۷۲ دالر درآمد دارد.

آمارا می‌گوید اکثر اوقات بچه‌ها به‌دلیل قیمت بالای غذا گرسنه به رخت‌خواب می‌روند: «ماه رمضان یعنی هزینه‌ها زیاد است و ما اغلب چیزی برای افطار نداریم.»

او افزوده است: «پارسال ماه رمضان بهتر بود چون شوهرم کار می‌کرد و پولی برای خوراکی‌هایی مثل گوشت، لوبیا، عدس و حتی برنج تهیه می‌کرد. این ماه رمضان بسیار سخت است و به سختی می‌توان غذایی مغذی پیدا کرد. گذراندن ۱۰ ساعت (در طول روزه داری) بدون خوردن غذای خوب، سخت است.»

مریم، ۳۲ ساله، گفته است که درآمد خانواده‌اش از آگست گذشته به شدت کاهش یافته است. او افزوده است که آنها دیگر توانایی پرداخت اجاره خانه خود را ندارند و تمام درآمد آنها صرف خرید مواد غذایی می‌شود.

او گفته است: «قبل از فروپاشی، [شوهر من] هر شب با کیسه‌های پلاستیکی پر از میوه و سبزیجات تازه به خانه می‌آمد. اما حالا با دست خالی به خانه می‌آید. بچه‌ها احساس می‌کنند غذای‌شان از آنها گرفته شده است. من هرگز این رمضان را برای دیگری آرزو نمی‌کنم. امیدوارم این ماه رمضان دیگر تکرار نشود.»

کریس نیامندی، رییس سازمان حفاظت کودکان در افغانستان گفته است که رمضان امسال برای بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان به شدت متفاوت است.

به‌گفته‌ی او، حتا قبل از ماه رمضان، بسیاری از خانواده‌ها برای تامین سه وعده غذایی در روز برای فرزندان خود تلاش می‌کردند و مجبور به حذف وعده‌های غذایی، کاهش حجم یا حذف غذاهای مغذی مانند میوه و سبزیجات از رژیم غذایی خود شدند.

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که افغانستان با بدترین بحران غذایی خود از زمان شروع رکوردها مواجه است. انتظار می‌رود نیمی از جمعیت – ۲۳ میلیون نفر از جمله ۱۴ میلیون کودک – در سال جاری با گرسنگی روبه‌رو شوند که افزایش نگران‌کننده‌ای را از آگست گذشته نشان می‌دهد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *