یک منبع آگاه روز جمعه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) گفت که بانک جهانی پیشنهادی را منظور کرده است که براساس آن از پول راکد شده افغانستان، ۶۰۰ میلیون آن برای رسیدگی به بحران اقصادی و آموزشی به این کشور انتقال خواهد شد.

بیش از یک میلیارد دالر پول صندوق امانت بازسازی افغانستان در بانک جهانی منجمد باقی مانده است.

خبرگزاری رویترز از قول این منبع گزارش داده است که هیات بانک جهانی قرار است این پیشنهاد را به تاریخ اول ماه مارچ بررسی کرده و تصمیم نهایی را در مورد پرداخت این وجوه اتخاذ کند.

در حال حاضر، بانک جهانی مدیریت صندوق امانت بازسازی افغانستان را بر عهده دارد و در صورت تصویب، این پول‌ها به ادارات مختلف سازمان ملل متحد از جمله صندوق رسیدگی ملل متحد برای اطفال (UNICEF) و سازمان غذایی و زارعت (FAO) انتقال داده خواهد شد تا به مشکل اقتصاد متزلزل آن کشور رسیدگی شود.

پیش از این، بانک جهانی به تاریخ ۱۰ دسمبر (۱۹ قوس ) اعلام کرد که تمویل کنندگان صندوق امانت بازسازی افغانستان توافق کردند که ۲۸۰ میلیون دالر از پول‌های منجمد شده به برنامه جهانی غذا و صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال برای فراهم‌آوری برنامه‌های غذایی و صحی در افغانستان انتقال ‌یابد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد ماه گذشته از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا ۱.۲ میلیارد دالر باقی‌مانده راکد شده را برای کمک به مردم افغانستان آزاد کند.

پس از خروج نیروهای خارجی و ورود طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کمک‌هایشان را به افغانستان قطع و بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

افزون بر آن، بانک جهانی تمویل پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرد، صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود به حکومت افغانستان بسپارد، به حالت تعلیق در آورد و آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود را راکد کرد.

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده روز جمعه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد.

براساس این فرمان دولت ایالات متحده تلاش خواهد کرده تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند.

اما بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌ بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود؛ تصمیم که واکنش‌های زیادی را در پی داشت.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر که حدود ۵۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد با سطح شدید گرسنگی روبرو بوده و نزدیک به نه میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *