وزارت تحصیلات عالی طالبان طرح بازگشایی تمامی دانشگاه‌ها را به‌تازگی منظور کرده است. این طرح براساس اصول طالبان تهیه شده است. مطابق این طرح، درس‌های حضوری دانشگاه‌ها در مناطق سردسیر امروز (شنبه، ۷ حوت) در دو تایم جداگانه آغاز می‌شود.

براساس این طرح همه کارمندان، استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلات عالی مکلف به رعایت حجاب شرعی هستند. در طرح بازگشایی دانشگاه‌ها مطابق به اصول طالبان، به نوع حجاب اسلامی و رنگ آن نیز پرداخته شده است. دختران و زنان در نظام تحصیلی طالبان مکلف اند تا حجاب به رنگ سیاه بپوشند و برای مردان نیز لباس ملی به‌عنوان لباس رسمی تعریف شده است. در بخشی از طرح بازگشایی دانشگاه‌ها، بر ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند و ثبت تصویر و صدا از فضای دانشگاه‌ها، پرداخته شده است.

با این وجود، در طرح بازگشایی دانشگاه‌ها در مورد فعالیت خوابگاه‌ها و سرنوشت دانشجویان واجد شرایط زندگی در خوابگاه‌ها چیزی گفته نشده است. این موضوع سبب نگرانی و سردرگمی حدود ۴۰ هزار دانشجو و خانواده‌های‌شان شده است.

سردرگمی دانشجویان مقیم خوابگاه‌ها

هر چند وزارت تحصیلات عالی طالبان آماری از دانشجویان که در خوابگاه‌ها بودند، ارایه نمی‌کند، اما یکی از مسئولان قبلی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که در سال‌های گذاشته حدود چهل‌هزار دانشجو در خوابگاه‌ها حضور داشته‌اند.

از این میان ۱۲ هزار دختر دانشجو بوده‌اند. دانشجویانی که به نسبت دوری راه، دور از خانواده برای ادامه‌ی تحصیل در خوابگاه‌های دولتی در افغانستان اقامت داشتند و شماری نیز به دلیل کمبود مکان برای بودوباش، برای ادامه‌ی تحصیلات عالی کمک‌هزینه‌ی تحصیلی دولتی دریافت می‌کردند.

اکنون سرنوشت نامشخص خوابگاه‌ها و قیودات وضع‌شده از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان سبب نگرانی این محصلان شده است.

زهره ۲۲ ساله باشنده‌ی ولایت دایکندی در مرکز افغانستان است. سال سوم تحصیلی او در رشته فزیک در دانشگاه بلخ است. او طی سه سال گذشته‌ی تحصیلی‌اش در لیلیه‌ی این دانشگاه بود و باش داشته‌ است. اکنون افزون به دیگر نگرانی‌ها، نگران مکان بود ‌ وباش خود نیز است. او می‌گوید که در مورد ادامه‌دادن دانشگاه مردد است: «با حجاب مشکل نیست، اما در مورد لیلیه/خوابگاه هیچ گونه معلوماتی نداریم و از طرفی محدودیت‌های وضع‌شده، ما را نگران کرده است.»

پیش از این وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست طالبان، در کنار وضع محدودیت در مورد  نوع پوشش زنان، به رفت‌وآمد و مکان بود‌و باش آنان نیز محدودیت وضع کرده‌ بودند.

طبق دستور این وزارت، زنان حق سفر بدون محرم را ندارند. به همین ترتیب این وزارت از مردم نیز خواسته است که به زنان بدون محرم مکانی برای بود‌وبش ندهند.

چنانچه عاکف مهاجر، سخن‌گوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گفته بود که زنان بدون محرم اجازه سفر در مسافت بیشتر از ۴۵ مایل را ندارند.

این وزارت اکیدا از راننده‌ها خواسته است که زنان بدون محرم را منتقل نکنند. رویکردی که اکنون بیشتر از پیش سبب نگرانی هزاران دختر دانشجو و خانواده‌های آنان شده است.

طالبان در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار کنترل ولایت قندوز را برای چندین روز به دست گرفته بودند. نیروهای این گروه در جریان این حمله از سوی مردم متهم به آزار و اذیت دانشجویان در خوابگاه دانشگاه این ولایت شده بودند.

بسیاری از مردم به این باروند که رویکردسخت‌گیرانه‌ی طالبان در مورد زنان هزاران دختر را از تحصیل محروم می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *