نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان پس از دیدار با نمایندگان سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر جدۀ عربستان سعودی، از کشورهای اسلامی خواسته است که باید طالبان را به رعایت از حقوق بشر پاسخگو قرار دهند.

رینا امیری روز شنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در رشته پیام‌های در صفحۀ توییترش نگاشته است که نخست باید کشورهای اسلامی طالبان را در مورد احترام به حقوق بشر و عملی‌کردن تعهدات شان برای اجازۀ کار و آموزش برای زنان و دختران افغان و حضور آنان در زندگی اجتماعی و سیاسی پاسخگو نگهدارند.

خانم امیری افزوده که سازمان همکاری‌های اسلامی باید طالبان را تحت فشار قرار دهند تا آنان برای حمایت از “ایجاد حکومت فراگیر” و پایان دادن به مجازات کسانی که از حقوق خود دفاع می‌کنند، اقدام کنند.

نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان همچنین گفته است که در این دیدار، آنان دربارۀ تلاش‌های سازمان همکاری اسلامی در راستای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان نیز بحث و گفتگو کرده اند.

خانم امیری تاکید کرده است که حقوق بشر و موضوعات بشردوستانه با هم مرتبط اند و در این مورد باید تلاش‌ها ادامه یابد.

طالبان پس از تسلط بر کابل تعهد کردند که حقوق زنان و دختران را مطابق قوانین اسلامی رعایت خواهند کرد و “عفو عمومی” را برای تمام کارمندان حکومت پیشین اعلام کرد. اما مدافعان حقوق بشر بیم دارند که ممکن زنان و دختران مانند حاکمیت قبلی طالبان از کار و تعلیم باز داشته شوند.

جامعه جهانی همواره گفته است که گروه طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان حقوق بشر را در این کشور نقض و محدویت‌های زیادی در بخش‌ آموزش، کار و فعالیت زنان در اجتماع وضع کرده است.

پیش از این نمایندگان جامعه بین‌المللی در نشست‌های با طالبان تاکید کردند که باید حقوق بشر را مطابق قوانین بشردوستانه بین‌المللی رعایت کرده و از غیرنظامیان حراست کنند.

تحت حاکمیت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند صورت خود را بپوشانند و با یک محرم همراه باشند.

این در حالی است که پیش از این سازمان ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و مقام‌های این سازمان گفته بودند که اگر قرار است دستآوردهای دو دهۀ پسین در این کشور حفظ شود، باید حقوق بشر و وقار تمام مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران، حفاظت و احترام شوند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *