صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) می‌گوید که افغانستان بلندترین آمار مرگ‌ومیر مادران در آسیا را دارد. به گفته‌ی این نهاد، در هر دو ساعت یک زن در افغانستان به‌دلیل عوارض زایمان و بارداری جان می‌دهد.

این صندوق امروز (دوشنبه، ۱۶ حوت) با نشر گزارشی گفته است که از هر ۱۰۰ هزار ولادت در افغانستان، ۶۳۸ مورد آن منجر به مرگ زنان می‌شود. این آمار یکی از بالاترین میزان مرگ‌ومیر مادران در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، همچنین هشدار داده است که انتظار می‌رود بدون کمک به‌موقع و مناسب برای سلامت مادران در افغانستان، وضعیت بدتر شود.

این نهاد، خواهان دریافت ۲۵۰ میلیون دالر کمک مالی برای تداوم ارایه کمک‌های بشردوستانه شده است. صندوق جمعیت ملل متحد گفته است که این مقدار پول به هدف رسیدگی به نیازهای صحت باروری و حفاظت از ۹.۳ میلیون نفر درخواست شده است.

الکساندر ساشا بودیروزا، نماینده‌ی صندوق جمعیت ملل متحد گفته است که بحران افغانستان تأثیر جدی بر زنان و دختران گذاشته است.

او افزوده است که هر دو ساعت یک زن در افغانستان به‌دلیل زایمان و عوارض بارداری قابل پیش‌گیری جان خود را از دست می‌دهد که این وضعیت بدون اقدام به موقع، ممکن است بدتر شود. قطع کمک‌های خارجی در پی روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، نظام صحی این کشور را در پرتگاه سقوط قرار داده است. کمبود دارو و تجهیزات از چالش عمده مراکز صحی افغانستان است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *