کارکنان زن خدمات ملکی افغانستان، با برگزاری یک گردهمایی و کنفرانس خبری اعلام کردند: با آسیب های جدی روحی و اقتصادی مواجه شده اند. کارمندان زن در بخش‌های خدمات ملکی کشور که پس از برگشت طالبان، اجازه کار نیافته‌اند، می‌گویند که در حالت بی‌سرنوشتی هستند و هنوز روشن نیست که با آینده کاری آنان چه تعاملی صورت خواهد گرفت.

آنان روز چهارشنبه، ۲۲ جدی، در یک نشست خبری، ضمن ابراز نگرانی از تداوم وضعیت موجود، تصریح می‌کنند که آسیب‌های جدی اقتصادی و روانی را متحمل شده‌اند. این زنان با صدور قطعنامه‌ای، گفته‌اند که آنان ۲۸ درصد نیروی کار اداره‌های عامه خدمات ملکی افغانستان را تشکیل می‌دهند و از طریق روند رقابت آزاد به گونه شفاف استخدام شده‌اند. آنان می‌افزایند که هم اکنون همه‌شان پس از سقوط حکومت پیشین، خانه‌نشین شده‌اند.

این زنان می‌گویند که مشارکت عادلانه زنان در روند دولت‌داری از مولفه‌های توسعه به حساب می‌رود. آنان تأکید می‌کنند که از ظرفیت و نیروی متخصص جامعه هستند و نباید بیش‌تر از این در بی‌سرنوشتی به سر ببرند. به باور این زنان، تداوم خانه‌نشینی‌شان سبب فرار مغزها و از دست رفتن نیروی متخصص و کارفهم می‌شود. هم‌چنان آنان معتقدند که با تقرری‌های کنونی، خلای اداری در افغانستان پُر نخواهد شد.

کارکنان زن در خدمات ملکی در قطعنامه‌شان خواستار حضور مجدد در نهادهای دولتی، حضور معنادار در سطوح تصمیم‌گیری، نقش داشتن در تدوین پالیسی‌های اداری و افزایش مشارکت‌شان شده‌اند. آنان تأکید می‌کنند که باید محیط امن و مصون کاری برای کارمندان زن در اداره‌های خدمات ملکی افغانستان تأمین شود. این زنان از سازمان ملل متحد و دیگر کشورها نیز خواسته‌اند که به صدای‌شان گوش دهند. آنان هشدار می‌دهند که اگر به خواسته‌های‌شان رسید‌گی نشود، دست به اعتراضات مدنی گسترده می‌زنند و به حق‌طلبی‌شان ادامه خواهند داد.

 

طالبان پس از سقوط حکومت پیشین، دروازه‌های نهادهای تعلیمی و تحصیلی را به روی زنان بستند و کارمندان خدمات ملکی زن را از رفتن به اداراه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. حکومت سرپرست طالبان گفته‌ است که برای زنان در چوکات شریعت اسلامی حق در نظر می‌گیرد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *