به گزارش خبرنگاران همدم نیوز از کابل، پس از کشته شدن زینب عبداللهی توسط نیروهای امنیتی طالبان و طولانی شدن زندان عالیه عزیزی، زنان کابل بازهم ندای حق طلبی سر داده و نسبت به سیاست‌ها، رفتارها و اعمال طالبان اعتراض نمودند.

گروهی از زنان معترض در شهر کابل می‌گویند که طالبان تظاهرات آنان را به خشونت کشانده و علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. این زنان امروز (یک‌شنبه، ۲۶ جدی) در نزدیکی دانشگاه کابل به کشتن زینب عبداللهی توسط طالبان و مفقودشدن عالیه عزیزی که گفته می‌شود در بند این گروه است، اعتراض کرده بودند.

زهرا رضایی، یکی از این معترضان گفت که نیروهای طالبان به ‌روی او و چند نفر دیگر گاز اشک‌آور پاشیده و آنان را راهی شفاخانه کرده‌اند. به گفته او، نیروهای طالبان از شوک برقی نیز علیه معترضان استفاده کرده‌اند. زنان معترض در قطع‌نامه‌ی‌شان هم گفته‌اند که راه‌اندازی اعتراضات حق شهروندی هر فرد است؛ اما طالبان این حق را نقض می‌کنند و اجازه هیچ اعتراض و گردهمایی را نمی‌دهند.

آنان مدعی شده‌اند طالبان چندی قبل در ولایت بلخ، بر محل برگزاری تجمع اعتراضی زنان یورش برده و عده‌ای را با خود بردند که تاکنون از سرنوشت‌شان خبری نیست. به گفته معترضان این دختران در زندان طالبان به‌سر می‌برند.

زنان معترض با اشاره به قتل زینب عبداللهی گفته‌اند طالبان جان شهروندان را می‌ستانند و «عاملان این جنایت‌ها نیز بدون پرسان و مجازات گذاشته می‌شوند». عبداللهی شامگاه پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته در دشت‌برچی شهر کابل در یک ایست بازرسی طالبان توسط نیروهای این گروه کشته شد.

معترضان همچنین گفته‌اند که آزادی حق هر انسان است که باید به آن احترام گذاشته شود؛ اما به گفته آنان گروه طالبان هزاران شهروند مانند عالیه عزیزی و دختران مزار شریف را بدون جرم و محاکمه برای مدت نا معلوم در زندان نگهداری می‌کنند و در مورد سرنوشت‌شان پاسخ‌گو نیستند.

عالیه عزیزی، مدیر بخش زنان زندان هرات است که حدود چهار ماه قبل مفقود شده و تاکنون از سرنوشت‌اش خبری نیست. خانواده او می‌گویند، عالیه در زندان است؛ اما طالبان این ادعا را تکذیب می‌کنند.

زنان معترض در ادامه گفته‌اند که حق تعلیم، حق انسانی و اسلامی است، طالبان حق ندارند زنان و دختران را از این حق شان محروم کنند.آنان همچنین گفته‌اند که انتخابِ پوششِ دلخواه در چهارچوب موازین اسلامی و عُرف جامعه حق تمام زنان و مردان است که باید مورد احترام قرار گیرد.

زنان معترض در قطع‌نامه‌ی‌شان افزوده‌اند که حریم خصوصی افراد نباید مورد تعرض افراد و نیروهای طالبان قرار گیرد. آنان تاکید کردند که از تلاشی‌ «خودسرانه» افراد و منازل باید جلوگیری شود. آنان همچنین فرمان «عفو عمومی» رهبر طالبان «سمبولیک» خوانده و گفته که از زمان تسلط طالبان تاکنون بسیاری از اعضای سابق نیروهای مسلح مورد آزار، شکنجه و قتل قرار گرفته‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *