شبکه اسکای نیوز در گزارشی نوشته است که اکثریت زندانیان زندان مرکزی هرات کارمندان حکومت پیشین هستند. طبق این گزارش، زندانیان گفته‌اند که بدون هیچ محاکمه‌ای چندین ماه است که زندانی‌اند.

در گزارش اسکای نیوز که امروز (دوشنبه، ۱۸ دلو) منتشر شده، آمده است که سلول‌های زندان مرکزی هرات پر شده است و در هر سلول،‌ حدود ۴۰ مرد زندانی هستند.

برخی از زندانیان گفته‌ که حدود پنج ماه را در این سلول‌ها گذرانده‌اند. آنان می‌گویند که هیچ محاکمه‌ای یا روند قضایی را طی نکرده‌اند. والی طالبان در هرات نیز گفته است که آنها فقط «حدود یک ماه پیش» سیستم دادگاه شهری را راه‌اندازی کرده‌اند.

یکی از زندانیان درحالی که مجروح است گفته است که بسیاری از زندانیان کارمندان سابق دولت هستند.

این زندانی افزوده است: «همه ما را بدون هیچ مدرک و محاکمه‌ای به اینجا آورده‌اند. ما نمی‌دانیم چه زمانی قرار است بیرون بیاییم.»

والی طالبان که خبرنگار اسکای نیوز را همراهی می‌کرده، سخنان این زندانی را قطع کرده و به مترجم دستور داده است که آن را ترجمه نکند.

اسکای نیوز نوشته است که طالبان به جامعه بین‌المللی قول داده‌اند که برای همه کارمندان دولت سابق یا کسانی که در کنار نیروهای خارجی کار می‌کردند، عفو اعلام کرده‌اند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که این وعده عملی نشده است.

این رسانه به ناپدیدشدن عالیه عزیزی، رییس سابق بخش زنان زندان هرات اشاره کرده و نوشته است که او یکی از افرادی بود که نامه‌ای از سوی طالبان در مورد عفو در صورت بازگشت به کار دریافت کرده بود.

عزیزی در دوم اکتبر از طرف نبی خلیل، رییس عمومی زندان هرات تماس تلفنی دریافت کرده و به وظیفه فراخوانده شده است.

او خانه را به مقصد زندان ترک کرده و طبق مدارک تلفنی که از سوی شرکت مخابراتی محلی به خانواده عالیه عزیزی داده شد، آخرین تماسی که دریافت کرده از طرف رییس زندان هرات بوده است. خانواده عالیه از آن زمان تاکنون او را ندیده‌اند.

رییس زندان هرات اما در گفت‌وگو با اسکای نیوز تأکید کرده است که نمی‌داند چه اتفاقی برای خانم عزیزی افتاده است.

اما او در ادامه گفته است که معتقد است «عالیه عزیزی فاسد است، اموال زندانیان را دزدیده و برای درخواست پناهندگی به کشور دیگری فرار کرده است.»

رییس زندان طالبان در هرات گفته است: «اگر او اینجا بود، من قطعا در مورد آن می دانستم. این ایده که ما به نوعی مسئول ناپدیدشدن او هستیم، ساختگی است.»

نظر خانواده خانم عزیزی بسیار متفاوت است. آنها متقاعد شده‌اند که عالیه در بند استخبارات طالبان است.

محمد ضیا، شوهر عالیه عزیزی گفته است که او هرگز به خارج از کشور نرفته است. او گفته است: « او [عالیه] هرگز بدون ما نمی‌رود. او دو پسر دارد. او به ما گفت که ما زندگی او هستیم. این دروغ است که رد آنها را بپوشانیم».

به نوشته اسکای نیوز، طالبان به شوهر علیه عزیزی هشدار داده‌اند که در مورد ناپدیدشدن همسرش سکوت کند و زیاد سر و صدا نکند.

او از ترس اینکه وضعیت او را بدتر کند به این شرط پایبند بوده است، اما اکنون می‌گوید که دیگر نمی‌تواند سکوت کند.

او می‌گوید: «نزدیک به پنج ماه از ناپدید شدن او می گذرد. من باید صحبت کنم.»

گفتنی است که طالبان اخیر در کابل نیز چهار نفر از زنان معترض را بازداشت کرده‌اند؛ اما مسئولیت آن تاکنون نپذیرفته است. مقام‌های طالبان می‌گویند، در تلاش پیداکردن ناپدیدشده هستند.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *