نمایندگان مجلس عوام بریتانیا گزارشی در مورد نحوه خروج نیروهای این کشور از کابل منتشر کردند. این گزارش با لحنی شدید از خروج “بی‌نظم” از کابل انتقاد کرده و آنرا یک “شکست سیستماتیک” خوانده است.

در این گزارش از فیلیپ بارتون، دیپلمات ارشد وزارت خارجه خواسته شده که از سمتش کنار برود.

بر اساس تحقیقات نمایندگان مجلس عوام بریتانیا که روز سه شنبه، ۳ ثور منتشر شد، خروج بی‌نظم بریتانیا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ نشان‌دهنده “شکست‌های سیستماتیک رهبری، برنامه‌ریزی و آمادگی” بوده است.

تحقیقات کمیته امور خارجی مجلس عوام نشان می‌دهد که پیش از تسلط طالبان بر کابل در ماه اگست سال ۲۰۲۱ این کشور “با فقدان اساسی برنامه‌ریزی، کنترول و رهبری در زمان اضطرار” مواجه بوده و این مشکل بعد از تسلط طالبان بر کابل نیز ادامه یافته است.

در این گزارش آمده است: “نحوه خروج ما از افغانستان یک فاجعه بود. این نحوه خروج خیانت به متحدان ما بود و تا سال‌های آینده می‌تواند به منافع بریتانیا صدمه بزند.”

پس از خروج آشفته نیروهای بین‌المللی از افغانستان در ماه اگست پارسال، دولت بریتانیا با موجی از انتقادهای شهروندان این کشور مواجه شد.

منقدان از دولت می‌پرسیدند که چرا بعد از تصمیم ایالات متحده امریکا برای پایان دادن به حضور ۲۰ ساله خود در افغانستان، این کشور نیز دست به عقب‌نشینی عجولانه از افغانستان زده است.

منتقدان همچنین می‌گفتند که صدها افغان واجد شرایط انتقال به بریتانیا در کابل رها شدند و اطلاعاتی که در محوطه متروکه سفارت بریتانیا در کابل باقی مانده، ممکن است جان آنها را به خطر بیندازد.

به رغم تمام این انتقادها، در آن زمان بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا مأموریت خروج از افغانستان را ستایش کرد.

در این گزارش از دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا در زمان سقوط کابل شدیدا انتقاد شده است که چرا هنگام سقوط از تعطیلات ساحلی‌اش به کار برنگشت.

نمایندگان مجلس عوام بخاطر تهیه این گزارش با مقامات بریتانیا و افغان‌هایی که تخلیه شده‌اند، مصاحبه کرده و شواهدی را از “طیف وسیعی از افراد دخیل در قضیه” جمع‌آوری کرده‌اند

در این گزارش آمده است که در دوره پیش از تسلط طالبان، دولت و کارمندان دولتی خوشبینانه تصور می‌کردند که به رغم آنکه تصمیم خروج از افغانستان توسط رئیس‌جمهور دونالد ترامپ اعلام شده، ایالات متحده نظر خود را در مورد خروج تغییر خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده: “دولت بریتانیا در ارائه یک واکنش مناسب به تصمیم واشنگتن برای عقب‌نشینی از افغانستان، پیش‌بینی سرعت تسلط طالبان و برنامه‌ریزی برای تخلیه شرکای افغان ما شکست خورده است.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *