ویدیوهای منتشر شده در ایران و افغانستان نشان می‌دهد که نظامیان ایرانی و طالبان در حال صف‌آرایی در امتداد مرز دو کشورند.

سایت خبرآنلاین ویدیویی از اعزام تانک‌های لشکر ۸۸ زاهدان به مرز افغانستان نشر کرده است. افراد طالبان هم تصاویری از آمادگی نظامی در مرز اسلام‌قلعه نشر کرده‌اند.

در ویدیویی نشر شده توسط سایت ایرانی خبرآنلاین دیده می‌شود که تانک‌ها در پی تنش میان طالبان و مرزبانان ایرانی، برخی از رسانه‌های ایران و طالبان ویدیوهایی منتشر کردند که نشان می‌دهد دو طرف در حال اعزام نیرو به نقاط مرزی‌اند.

شماری از تاجران می‌گویند به خاطر احتمال جنگ، مأموران ایرانی موترهای باربری را از پارکینک شهرداری در دوغارون تخلیه کرده‌‌اند.

افراد طالبان با نشر ویدیویی از استقرار نیرو در مرز اسلام‌قلعه خبر داده و از آمادگی برای جنگ در برابر نیروهای ایران سخن می‌گویند.

سایت خبرآنلاین ایران نیز از اعزام نیروی لشکر ٨٨ زرهی زاهدان به مرز افغانستان خبر داده می‌گوید نیروهای ایرانی در حال صف‌آرایی است.

تنش میان دو طرف پس از آن بالا گرفت که اخیراً افراد طالبان هشت مرزبان ایرانی را که بدون هماهنگی وارد خاک افغانستان شده بودند، دستگیر کردند. پس از این رویداد، مرز اسلام‌قلعه به‌روی رفت و آمد بسته شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در نشست خبری گفت مرزبانان جمهوری اسلامی به دلیل اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی افراد طالبان که در مرزها مستقر شده‌اند، مرزبانان ایرانی تا اکنون با خویشتنداری رفتار کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری گفت که تکرار تنش مرزی از سوی طالبان جای نگرانی دارد. او گفت ماموران مرزی ایرانی دستور دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری بکند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی آماده است افراد طالبان را در خصوص شناسایی نقاط مرزی آموزش دهد.

علت این تنش مرزی طبق ادعای طالبان ساخت دو پاسگاه از سوی مرزبانان ایرانی در خاک افغانستان و ممانعت از ساخت یک جاده مرزی توسط نیروهای ایرانی اعلان شده است.

در ماه قوس پارسال نیز بین طالبان و نیروهای مرزی ایران در ولایت نیمروز درگیری رخ داد. آن زمان نیروهای ایرانی در درگیری با طالبان از سلاح سنگین استفاده کرد و طالبان هم خودروهای «هاموی زرهی آمریکایی» را برای جنگیدن در برابر مرزبانان ایرانی به نیمروز فرستادند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *