شماری از فعالان زن در واکنش به طرزالعمل تازه‌ی طالبان در مورد اجباری‌شدن پوشش صورت زنان می‌گویند که روز به روز فضا برای زنان و دختران در افغانستان تنگ‌تر می‌شود.

یک عضو تیم اتحاد و همبستگی زنان روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۸ ثور) با ارسال پیام می‌گوید که زنان افغانستان با حجاب‌ هستند و حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند.

او اما می‌افزاید که در «هیچ جایی» قرآن درباره‌ی نوع پوشش زنان چیزی گفته نشده است.

این در حالی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که زنان باید با چادری (برقع) و یا هم با روبند، صورت‌شان را بپوشانند.

این عضو تیم اتحاد و همبستگی زنان در ادامه می‌گوید که درباره‌ی زن‌ستیزی جلسات برگزار می‌شود؛ اما زنان افغانستان هم‌چنان از حقوق شرعی و انسانی خود محروم هستند

او می‌افزاید که ابراز نگرانی سازمان ملل و جامعه‌ جهانی درباره‌ی زنان افغانستان درد این قشر را درمان نمی‌کند.

یک گروهی دیگر از زنان نیز در کابل در گردهمایی علیه طرزالعمل طالبان اعتراض کردند. این زنان در حالی که صورت‌شان را با پلاک‌‌کاردهایی که در دست دارند پوشانده، می‌گویند که اجباری‌شدن حجاب توسط طالبان، به معنای سلب حقوق بشری زنان است.

آنان می‌گویند که برقع، حجاب زنان افغانستان نیست و پوشاندن دست و صورت عورت به شمار نمی‌رود. یکی از زنان معترض می‌گوید که زنان افغانستان همه مسلمان اند و رعایت حجاب را می‌دانند. او می‌افزاید حجاب «طالبانی نه فرهنگی است و نه هم اسلامی».

یکی دیگر از فعالان زن در پیامی می‌گوید که «بی‌حجاب‌بودن» زن در افغانستان نادرست است، زیرا به گفته‌ی او، زنان در افغانستان در یک جامعه اسلامی و سنتی زندگی می‌کنند و می‌دانند که چگونه حجاب را رعایت کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دیروز در تازه‌ترین محدودیت، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرد و گفت که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره‎‌ی این تصمیم ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) هم درباره‌ی این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد.

به نقل از اعلامیه یوناما‌، مقام‌های طالبان اعلام کرده که زنان باید در اماکن عمومی صورت خود را بپوشانند و در صورت ضرورت از خانه بیرون شوند و هم‌چنین نقض این دستور‌العمل مجازات در پی دارد.

یوناما گفته است که براساس معلوماتی که به دست این نهاد رسیده است، این یک دستورالعمل رسمی است نه توصیه که مورد تطبیق و اجرا قرار خواهد گرفت.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، در واکنش به تصمیم اخیر طالبان درباره‌ی پوشش زنان گفته است که این گروه گام به گام حقوق بشری زنان را محو می‌کند.

رینا امیری، نماینده‌ی ‌ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر در واکنش به تصمیم طالبان درباره‌ی حجاب گفته است که این گروه به‌جای رسیدگی به بحران اقتصادی افغانستان و نیاز به حکومت فراگیر، به سرکوب زنان و دختران ادامه می‌دهد.

وان برانت، سفیر اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که نقض «آزادی نیمی از جمعیت افغانستان» توسط طالبان را چالشی در برابر دوام حکومت این گروه خوانده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *