توماس وِست نماینده‌ ویژه‌ی امریکا برای افغانستان، سیاست‌های طالبان در قبال زنان را «توهین» به حقوق بشر خوانده و گفته است که اقدامات این گروه، بر روابط آن‌ها با جامعه‌ جهانی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وِست بامداد امروز (دوشنبه، ۱۹ ثور) در رشته‌تویتی نوشته است که او هم‌صدا با افغان‌ها نگرانی عمیق خود را در مورد آخرین سیاست‌های طالبان که حقوق زنان و دختران را محدود کرده، ابراز می‌کند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تازه‌ترین محدودیت، رعایت حجاب توسط زنان بالغ را «فرض و ضروری» اعلام کرد و گفت که «بهترین نوع حجاب» پوشیدن چادری است.

این وزارت گفته است که سرپرست زنان بی‌حجاب احضار، سه روز زندانی و حتا در دادگاه محاکمه و مجازات خواهد شد.

این تصمیم طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره‎‌ی این تصمیم ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خود براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) هم درباره‌ی این تصمیم طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این کار ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد. گفتنی است که پس از تسلط طالبان دختران بالاتر از صنف ششم هم از مکتب‌ها محروم شده و هم‌چنین زنان کارمند در اکثریت ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *