نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که در مواجهه با یک بحران اقتصادی در این کشور بسیار مهم است که به زنان اجازه‌ی کار داده شود.

این نمایندگی روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۷ حوت) در بیانیه‌ای با اشاره به گزارش دفتر توسعه‌ی سازمان ملل گفته است که ممانعت از کار زنان باعث کاهش رشد اقتصاد افغانستان می‌شود. طبق گزارش سازمان ملل محدودیت بر اشتغال زنان، یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان خسارت وارد خواهد کرد.

نمایندگی اتحادیه اروپا تأکید کرده است که مشارکت برابر و معنادار زنان در زندگی عمومی برای توسعه‌ی افغانستان ضروری است.

این دفتر افزوده است که آموزش دختران تأثیر مثبتی بر نسل‌های آینده افغانستان دارد، زیرا تأثیر اقتصادی آموزش یک دختر به‌اندازه آموزش یک پسر مهم است.

مارکوس پوتزل، سفیر آلمان برای افغانستان هم در پیامی به مناسبت هشت مارچ گفته است که اگر نیمی از جمعیت یک کشور نتوانند به‌‌صورت مساوی مشارکت کنند، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به پتانسیل کامل خود دست یابد.

او در توییتی نوشته است که اگر نیمی از جمعیت کنار گذاشته شوند، صلح و امنیت پایدار هم حاصل نخواهد شد.

پوتزل گفته است که آلمان به حمایت از زنان و دختران در داخل و خارج از افغانستان ادامه می‌دهد.

سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری هم در پیام‌های به مناسبت هشتم مارچ نسبت به وضعیت زنان و دختران در افغانستان ابزار نگرانی کرده و خواستار دست‌رسی آنان به کار آموزش شده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در اعلامیه‌ی خود وضعیت زنان و دختران در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته است که حقوق آنها و دست‌رسی‌شان به فرصت‌ها به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده است.

این دفتر تأکید کرده است که مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغانستان در تمام عرصه‌های زندگی اجتماعی برای آینده‌ی این کشور، حیاتی است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفته است که جهان درحالی این روز را گرامی‌ می‌دارد که زنان و دختران افغانستان نمی‌توانند به‌طور کامل از حقوق انسانی خود استفاده کنند و در عوض، آنان با ظلم طالبان روبه‌رو اند.

این سازمان گفته است که در طوماری که توسط ۸۰ هزار نفر امضا شده، در آن از جامعه جهانی خواسته شده است تا فوراً برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان بایستد و طالبان را به‌دلیل اقدامات‌شان پاسخگو کند.

همچنین هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در پیامی «سرعت از بین‌رفتن حقوق زنان» در افغانستان را هشداری برای زنان در سراسر جهان خوانده و گفته است که این شکنندگی پیشرفت برابری را نشان می‌دهد.

همچنین زنان در کابل با راه اندازی یک گردهمایی روز زن را گرامی داشتند و اعتراضات نمادین خود را به سیاست‌های طالبان اعلام کردند، آن‌ها با مرکز اهدای خون کابل رفته و خواهان اهدای خون شدند که با ممانعت طالبان مواجه شدند. گروهی دیگر از زنان با دورهمایی نشان دادند که قصد دارند تا به مقاومت ادامه داده و همبستگی را عامل پیروزی بر طالبان دانستند.

در همین حال وزارت خارجه‌ی طالبان در پیامی به مناسبت هشتم مارچ گفته است که جنگ‌های طولانی زنان افغانستان را متضرر کرده و این گروه متعهد است تا به مشکلات زنان رسیدگی کند.

وزارت خارجه‌ی طالبان افزوده است که برای زنان در روشنایی دین اسلام و ارزش‌های مردم افغانستان، زمینه‌ی زندگی با عزت را فراهم خواهد کرد.

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *