سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) از افزایش شمار بیجاشدگان داخلی در افغانستان خبر داده و گفته است که در حال حاضر، آمار آوار‌گان داخلی در این کشور به حدود شش میلیون نفر می‌رسد.

این سازمان روز شنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) در گزارشی گفت که آخرین بررسی آنان نشان می‌دهد که هم اکنون، پنج میلیون و ۸۳۲هزار و ۴۵۴ نفر بیجا شدۀ داخلی در سراسر افغانستان وجود دارد.

این سازمان دلایل عمدۀ افزایش بیجاشدگان داخلی در این کشور را منازعه و خشک‌سالی در افغانستان عنوان کرده است.

این سازمان همچنین گفته است که شمار آوارگان داخلی در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به گونه بی‌سابقه افزایش یافت و نیز سال ۲۰۲۱ میلادی، یکی از سال‌های پرمشقت برای بیجاشدگان داخلی به دلیل تشدید خشونت‌ها در این کشور بود.

بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱.۳ میلیون نفر در بخش‌های مختلف افغانستان آواره شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت همچنین گفته است که از سال ۲۰۱۲ تا اخیر ۲۰۲۱ میلادی، حدود هشت میلیون و ۵۰۰هزار نفر توانسته اند که دوباره به مناطق اصلی خود برگردند.

 

مهاجرت‌ها

سازمان بین‌المللی مهاجرت در این گزارش گفته است که در ۱۱ سال گذشته، بیش از چهار میلیون و ۵۱۹هزار نفر به کشورهای خارجی مهاجر شده اند.

این سازمان دلیل عمدۀ فرار افغان‌ها از کشورشان را، تشدید جنگ و مشکلات اقتصادی عنوان کرده و گفته است که بسیاری این مهاجرین به کشورهای همسایۀ افغانستان پناه برده اند.

بر اساس معلومات این سازمان از سال ۲۰۱۲ تا پایان ۲۰۲۱ میلادی، همچنین بیش از پنج میلیون و ۱۴۹هزار نفر از کشورهای خارجی به وطن شان برگشته اند. بیشتر افراد برگشته به افغانستان، از ایران و پاکستان بوده اند.

در این حال، وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان می‌گوید که در حال حاضر، روزانه تا ۲۰۰۰ پناهجوی افغان از ایران و پاکستان به کشور خود بر می‌گردند. این وزارت افزوده که شمار زیادی این افراد به گونۀ اجباری از ایران اخراج می‌شوند.

این وزارت اضافه کرده که بیشتر کسانیکه دوباره به افغانستان بر می‌گردند در مرز‌های این کشور از سوی سازمان‌های بین‌المللی کمک‌های مالی دریافت می‌کنند.

پیش از این، سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته بود که تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار مهاجر افغان از ایران و پاکستان به کشورشان برگشتند. بر اساس گزارش این سازمان، بیشتر این افراد اسناد قانونی اقامت ایران و پاکستان را نداشتند.

این در حالی است که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بار دیگر، سیل مهاجرت‌ها از این کشور آغاز شده و در ماه‌های اخیر ده‌ها هزار نفر به گونۀ غیرقانونی به کشورهای ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر مهاجر شده اند.

پیش از این کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) از افزایش مهاجرت از افغانستان به دلیل هراس روز افزون از سقوط اقتصادی در این کشور هشدار داده و گفته بود که در سال گذشتۀ میلادی، دست‌کم ۵۰۰هزار نفر از افغانستان به ایران مهاجر شده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *