وزارت انرژی و آب طالبان می‌گوید که «شرکت انرژی روسیه» و «شرکت برق امین» ترکیه در دیدار با مولوی عارف، معین وزارت، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نشان داده اند

خمیس مخیانوف، رئیس شرکت روسی گفته است که می‌خواهد در بخش ذغال سنگ سرمایه گذاری کند.

این وزارت جزییات بیشتری در مورد سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها انتشار نداده است. معین طالبان در این ملاقات از این شرکت‌ها خواسته است که «اقدامات عملی» را برای سرمایه گذاری آغاز کنند.

پیش از این هم، سخنگوی طالبان در ماه جدی ۱۴۰۰ از دیدار یک گروه مشترک سرمایه‌گذاران افغان و روسی در بخش نفت و گاز و ایجاد یک شرکت تولید سمنت در افغانستان خبر داده بود.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ماه آگست سال قبل، شرکت‌های روسی، ایرانی و چینی با مقامات طالبان در مورد سرمایه‌گذاری در افغانستان صحبت کرده اند. اما به نظر می‌آید که موضوع تحریم‌ها و عدم اطمینان نسبت به وضعیت امنیتی مانع از سرمایه گذاری عملی این شرکت‌ها شده است.

چنانچه، یک روزنامه دولتی چین در گزارشی در ۲۷ اپریل خبر داده بود که دستکم ۲۰ شرکت چینی علاقمند ورود به بازار معادن افغانستان اند، اما بسیاری از این شرکت‌ها منتظر بهبود اوضاع داخلی افغانستان اند.

مقامات طالبان تاکید دارند که شرایط امنیتی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در افغانستان مساعد است. آنها این سرمایه گذاری‌ها را راهی برای بهبود روابط با کشورهای سرمایه‌گذار می دانند که فعلا محدود به کشورهای چین، روسیه و ایران است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *