نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌‌بشر برای افغانستان، رینا امیری می‌گوید: که نگرانی‌ها و توصیه‌های زنان و نهادهای حقوق بشری افغانستان را در سومین نشست دوحه مطرح می‌کند.

خانم امیری شب گذشته با نشر پستی در ایکس نوشته است که در سه هفته‌ی اخیر با طیف وسیعی از زنان و شبکه‌های حقوق‌‌بشری افغانستان در داخل و خارج از این کشور صحبت کرده و آنان نگرانی‌ها و توصیه‌های خود را با او در میان گذاشته‌اند.

خانم امیری افزوده است: «من این موارد را با بیش از ۲۰ کشور و سازمان ملل متحد به اشتراک گذاشته‌ام و در نشست سوم دوحه نیز مطرح خواهم کرد.»

زنان و نهادهای حقوق‌‌بشری افغانستان به خانم امیری گفته‌اند که«فروم‌های تصمیم‌گیری درباره آینده‌ی افغانستان باید شامل تنوع کامل شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، باشد تا در نزد مردم افغانستان مشروعیت داشته باشد.»

آنان افزوده‌اند که حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان و دختران، باید در اولویت قرار گیرد و به شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان، فرصت داده شود تا از خود دفاع کنند.

زنان و نهادهای حقوق‌‌بشری افغانستان در صحبت با رینا امیری خواستار تداوم فشار جامعه‌‌ی بین‌المللی بر طالبان برای لغو فوری دستورات تبعیض‌آمیز این گروه علیه زنان و دختران، به‌ویژه ممنوعیت آموزش و کار و محدودیت بر رفت‌وآمد و دیگر سیاست‌های سرکوبگرانه‌ی این گروه، شده‌اند.

او تأکید کرده است: «در نهایت، چالش‌های صلح، امنیت و پایداری افغانستان بدون مشارکت آن‌ها زنان و جامعه‌ی مدنی قابل حل نیست.»

سومین نشست نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد امروز در شهر دوحه قطر آغاز شد و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

هیأت طالبان به ریاست ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه برای اشتراک در این نشست، عصر امروز از کابل عازم دوحه شد.

دعوت از طالبان و عدم دعوت زنان و فعالان مدنی افغانستان در این نشست با انتقادات گسترده مواجه شده و شماری از زنان و فعالان مدنی افغانستان خواستار تحریم این نشست شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *