نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت که حضور طالبان در نشست سوم دوحه به معنی عادی‌سازی و مشروعیت‌ بخشیدن به این گروه نیست.

این نماینده افزود مردم افغانستان هم تا زمان رسیدگی به حقوق زنان و تدوین قانون اساسی توسط طالبان خواهان به رسمیت‌شناسی این گروه نیستند.

خانم اوتونبایوا نماینده دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه، ۱ سرطان در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان گفت که تلاش دارد تا یک روند را برای مشاوره ایجاد نماید.

وی در این نشست گفت: «نمی‌توان به اندازه کافی تکرار کرد که این نوع تعامل مشروعیت‌بخشی یا عادی سازی نیست. تنها تعامل از طریق یک موضع بین‌المللی مشترک، هماهنگ و اصولی می‌تواند انگیزه قوی برای مقامات بالفعل برای اتخاذ سیاست‌هایی ایجاد کند که امکان ادغام مجدد آنها را در جامعه بین‌المللی فراهم می‌کند.»

رئيس یوناما گفت که این نهاد مشوره‌های زیادی با مردم افغانستان به خصوص زنان در سراسر کشور داشته است که با اشتراک طالبان در نشست دوحه موافق هستند. او گفت مردم اما تاکید می‌کنند طالبان تا زمانیکه در مورد حقوق زنان، آموزش دختران و یک قانون اساسی قابل قبول بحث اساسی صورت نگرفته است، به رسیمت شناخته نشود.

خانم اوتونبایوا در سخنانی افزود که انتظارات زیادی وجود دارد که محدودیت‌های وضع‌شده بر حقوق زنان باید اجبارا در نشست سوم دوحه مورد توجه قرار گیرد.

برخی از سازمان‌های حقوق بشری از حذف زنان از نشست دوحه خبر دادند. آنها گفته‌اند سازمان ملل به دلیل شرایط طالبان زنان را به نشست اصلی دوحه دعوت نکرده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که جامعه جهانی باید روی ارزیابی مستقل فریدون سنیرلی اوغلو، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان تمرکز کنند.

سینیرلی اوغلو گفته است که پایبندی طالبان به حقوق بشر و به خصوص حقوق زنان، و آغاز یک روند سیاسی برای مشارکت نیروهای سیاسی افغان می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط دولت‌ها با حکومت طالبان شود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *