بی‌میلی یا ناتوانی طالبان در مقابله با گروه‌های تروریستی در افغانستان، منجر به افزایش تعامل جامعه جهانی برای جلوگیری از بی‌ثباتی شده است.

بنیاد تحقیقاتی آبزرور گفته طالبان نتوانسته نگرانی‌ امنیتی کشورهای جهان را رفع کند.

در تحلیلی که روز یکشنبه (۱۰ سرطان) در در وب‌سایت بنیاد تحقیقاتی آبزرور منتشر شده، نگرانی‌های روسیه، چین، پاکستان و هند برجسته شده است.

طبق این تحلیل، بی‌میلی یا ناتوانی طالبان در مقابله با گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان، اکنون به همکاری نزدیک‌تر هند و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم منجر شده است.

بنیاد تحقیقاتی آبزرور می‌گوید در حالی که در ماه‌های اولیه، روسیه از تلاش‌های طالبان برای مقابله با داعش خراسان قدردانی کرد، اما تاکید کرد که این گروه باید کارهای بیشتری انجام دهد.

ارتباط نزدیک بین شبکه حقانی و داعش خراسان یکی از دلایل شکست این گروه در مقابله با رشد این گروه است.

طبق این مقاله، تصمیم روسیه برای حذف طالبان از فهرست تروریستی خود، به عنوان یک سناریوی «خطر محدود» تلقی می‌شود.

نویسنده با اشاره به حمله تروریستی ۲۲ مارچ در مسکو که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر شد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت گفته است: برای مسکو، افغانستان باثبات به عنوان دیوار آتش برای جلوگیری از گسترش تروریسم به آسیای مرکزی و در نهایت به روسیه تلقی می‌شود.

در تحلیل بنیاد تحقیقاتی آبزرور آمده است که اکنون آشکار شده است که طالبان به توافقات خود در دوحه درباره جلوگیری از استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه و سکوی پرشی برای هماهنگی حملات تروریستی، تعهد ندارد.

نویسنده با اشاره به فراخوان اخیر القاعده برای رفتن به افغانستان گفته این گروه اکنون در ۱۰ ولایت حضور دارد و کمپ‌های آموزشی، مدارس و خانه‌های امن جدیدی برای خود ساخته است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *