ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرانی ، از ایران خواسته است که به رسمیت‌شناسی این گروه و اعلام آن را در اولویت قرار دهد.

در این گفت‌وگو که امروز (یک‌شنبه، ۳ سرطان) منتشر شده، سخن‌گوی طالبان گفته است: «ما در بخش‌های وسیع و همچنین در عرصه‌ی اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به همکاری خوبی دست یافته‌ایم و اطمینان خوبی در این زمینه وجود دارد.اما توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است. جمهوری اسلامی باید نسبت به سایر کشورها، تعاملات بیشتری در بخشی به رسمیت‌شناختن و اعلان آن با ما داشته باشد و این اعلان در اولویت جمهوری اسلامی ایران باشد.»

ذبیح‌الله مجاهد در این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی در مورد حکومت همه‌شمول و فراگیر در افغانستان گفته است این موضوع مسأله‌ی داخلی این کشور است.

وی گفته است: «موضوعات تشکیل حکومت، چگونگی نظام حکومت، شمولیت و عدم شمولیت، اختصاصی و متعلق به افغان‌ها است و به کشور دیگری تعلق ندارد. بر همین اساس، کشورهای دیگر نباید در این موارد دخالت کنند و توقع ما این است که روابط و تعاملات کشورهای مختلف با افغانستان همانند یک کشور مستقل و آزاد باشد که این موضوع به نفع‌ دولت‌ها تمام می‌شود.»

پیش از این مقام‌های ایران بارها خواستار تشکیل حکومت فراگیر و همه‌شمول با حضور نمایندگان همه‌ی اقوام در افغانستان شده‌اند و از طالبان به‌دلیل عدم تشکیل چنین حکومتی انتقاد کرده‌اند.

ایران از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، تعاملات گسترده‌ای با این گروه داشته است، اما هنوز حاضر نشده است که حکومت سرپرست طالبان را به رسمیت بشناسد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *