نماینده افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که به قطعنامه محکومیت اشغال اوکراین توسط روسیه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای مثبت می‌دهد.

آقای نصیر فایق اعتقاد دارد که حمله روسیه به اوکراین نقض منشور سازمان ملل است و امنیت کشورها را به خطر می‌اندازد.

پس از این که شورای امنیت سازمان ملل به علت وتوی روسیه نتوانست قطعنامه‌ای را تصویب کند که در آن خروج نیروهای روسیه از اوکراین تقاضا شده بود، قطعنامه مشابهی جهت رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آماده شده است که افغانستان نیز یکی از حامیان آن است.

آقای نصیر فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به افغانستان اینترنشنال گفت که این قطعنامه که امروز یا فردا در مجمع عمومی سازمان ملل به رای‌گیری گذاشته خواهد شد، از روسیه می‌خواهد که نیروهای خود را هر چه زودتر از اوکراین بیرون کند و به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.

همچنان، در این قطعنامه تصمیم روسیه در مورد افزایش سطح آمادگی نیروهای هسته‌ای آن «محکوم» شده است.

آقای فایق گفت: «حمله روسیه ناقض منشور سازمان ملل است. هیچ کشوری نباید برای تحمیل خواسته‌های خود بر دیگران به حمله نظامی متوسل شود. کشورهای جهان باید اختلافات خود را از طریق مسالمت آمیز حل کنند.»

نماینده افغانستان در سازمان ملل افزود که این حمله یک الگوی خطرناک است که قدرت‌های بزرگ امنیت کشورهای کوچک‌تر از خود را به خطر انداخته می‌توانند.

طالبان، گروه حاکم بر کشور، با این که روسیه و اوکراین را به گفتگو فراخوانده است اما از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری ورزیده است.

اگر آن طور که انتظار می رود، این قطعنامه با رای مثبت دو سوم کشورهای عضو تصویب شود شکست بزرگ دیپلوماتیک برای روسیه متحدانش در این سازمان خواهد بود. تا اکنون ۱۲۰ کشور جهان این قطعنامه را قبل از رای‌گیری عمومی حمایت کرده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *