همزمان با افزاش درگیری‌ها و نشر گزارش‌ها در باره “کشتار غیرنظامیان” در پنجشیر، قوماندان قوای هوایی طالبان به این ولایت رفته و از مردم پنجشیر خواسته است که به “خاطر منافع دیگران نباید خود را بکشند.”

پیام امان‌الدین منصور که روز شنبه ۱۴ می (۲۴ ثور) توسط وزارت دفاع حکومت طالبان به نشر رسیده، در آن خطاب به مردم پنجشیر گفته است: “شما به خاطر منافع کسانی که در تاجیکستان و فرانسه عیش و نوش می‌کنند و آن‌ها از پول خون شما در آنجا، برای خود سرمایه جمع‌ می‌کنند، خود را نکشید.”

احمد مسعود پس از تسلط طالبان بر افغانستان و سقوط حکومت مرکزی این کشور، در ولایت پنجشیر “جبهه مقاومت ملی افغانستان” را اعلام کرد. در حال حاضر بسیاری از اعضای رهبری این جبهه به شمول آقای مسعود در بیرون از افغانستان به سر می‌برند.

آقای منصور افزود که مردم این ولایت باید با طالبان یکجا شده و با این کار، “جان، مال، عزت و آبرو” آنان محفوظ خواهد ماند. او همچنین گفت که با این کار، “هیچ‌کسی” بالای پنجشیر “تعرض” نخواهد کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر، درگیری‌ها میان نیروهای جبهۀ مقاومت و طالبان در ولسوالی دره‌هزاره، آبشار، رخه و عنابۀ این ولایت افزایش یافته است.

پیش از این گزارش‌‌های به نشر رسید که طالبان با ورود شان به برخی از درۀ‌های فرعی و درگیری با طرف مقابل، دست به “کشتار غیرنظامیان” زده اند.

اما ابوبکر صدیقی، سخنگوی والی پنجشیر در مصاحبۀ با صدای امریکا، ادعای باشندگان محل دربارۀ کشتار غیرنظامیان در این ولایت را رد کرده و آنرا بی‌اساس خواند.

در این حال، جبهۀ مقاومت مدعی است که در ۲۴ ساعت گذشته دو قوماندان مهم طالبان در پروان و پنجشیر کشته شده اند.

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی این جبهه، در توییتر گفت که ملا عبدالغفار، یک قوماندان برجستۀ طالبان در ولسوالی رخۀ پنجشیر و ملا ملنگ در ولسوالی بگرام ولایت پروان کشته شده اند.

بر اساس گزارش ها، ملا عبدالغفار، معاون قول اردوی “بدری” طالبان بود و از مدتی به این‌سو در جنگ پنجشیر حضور داشته است.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی این جبهه نیز ناوقت روز جمعه با نشر ویدیویی مدعی شد که در یک کمین در بخش‌های ولسوالی رخۀ ولایت پنجشیر، ۱۷ تن از افراد طالبان کشته و شمار دیگر آنان زخمی شده اند.

بسیاری از نیروهای جبهۀ مقاومت در ارتفاعات نسبتاً بلند کوه‌ها حضور دارند. اخیراً طالبان “عملیات تصفیوی” را در این ساحات کوهستانی پنجشیر، اندراب و برخی از ولایات دیگر آغاز کردند.

طالبان تا کنون در مورد این ادعای جبهۀ مقاومت ابراز نظر نکرده اند. این در حالی است که افزون بر پنجشیر، درگیری میان دو طرف در ولایات، پروان، تخار، ولسوالی‌های سه‌گانۀ درۀ اندراب و ولسوالی خوست فرهگ ولایت بغلان از چندین روز به این‌سو، جریان دارد.

جبهۀ مقاومت ملی افغانستان و طالبان پیش از این از وارد شدن تلفات به یک دیگر در این درگیری‌ها خبر داده بودند.

پیش از این،‌سعود بختیار،​ یک عضو جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت که طالبان پس از متقبل شدن تلفات در اندراب،‌ دوشنبه شب گذشته چهار غیر نظامی را در اندراب از خانه‌های شان بیرون کرده و آنان را “تیرباران” کردند، اما طالبان این خبر را “شایعات فیسبوکی” و دروغین خوانده اند.

به گفته‌ بختیار جنگجویان طالبان ۱۲ غیر نظامی دیگر را از خانه های شان بیرون کرده و با خود بردند که تا حال از سرنوشت آنان هیچ خبری در دست نیست.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *