نیویارک تایمز گزارش داده است که آژانس‌های جاسوسی امریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که القاعده از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، خود را در این کشور بازسازی نکرده و تنها تعداد انگشت‌شماری از اعضای قدیمی این شبکه به افغانستان آمده‌اند.

ارزیابی اطلاعاتی جدید از تهدید القاعده پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر این گروه توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکا در کابل تهیه شده است، اما برخی از متخصصان خارجی ضد تروریسم می‌گویند که این گزارش “بیش از حد خوش‌بینانه است.”

در این گزارش آمده است که القاعده توانایی انجام حملات از افغانستان علیه ایالات متحده را ندارد. در عوض، این شبکه تروریستی، برای اجرای توطئه‌های تروریستی احتمالی علیه غرب، حداقل در حال حاضر به مجموعه‌ای از وابستگان وفادار خود در خارج از منطقه، تکیه خواهد کرد.

با این حال چندین تحلیلگر ضد تروریسم گفتند که قضاوت سازمان‌های جاسوسی تصویری خوش‌بینانه از یک چشم‌انداز پیچیده و سریع تروریستی را نشان می‌دهد. این ارزیابی، که خلاصه آن در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفت، دیدگاه‌های اجماع سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را نشان می‌دهد.

ادموند فیتون-براون، یکی از مقامات ارشد سابق ضد تروریسم سازمان ملل، گفت: «ارزیابی بسیار دقیق است، اما همچنین مثبت‌ترین چشم‌انداز درباره تصویر تهدیدی است که هنوز کاملاً سیال است».

این ارزیابی پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر ارشد القاعده تهیه شده شده است. حمله هواپیماهای بدون سرنشین ماه گذشته در کابل. مرگ الظواهری، پس از چندین دهه تعقیب و گریز، یک پیروزی بزرگ برای رئیس جمهور بایدن بود، اما یک سال پس از خروج آقای بایدن از افغانستان، سؤالات فوری در مورد حضور الظواهری در افغانستان ایجاد کرد.

جمهوری‌خواهان گفته‌اند که خروج نیروهای امریکایی از کابل، این کشور را به خطر انداخته است. آنها استدلال می‌کنند که این واقعیت که رهبر القاعده برای بازگشت به پایتخت افغانستان به اندازه کافی احساس امنیت می‌کرد، نشانه سیاست شکست‌خورده‌ای بود که پیش‌بینی می‌کردند به القاعده اجازه می‌دهد تا اردوگاه‌های آموزشی را بازسازی کند و حملاتی را طراحی کند.

نیویارک تایمز نوشته است به رغم وعده طالبان برای جلوگیری از تبدیل دوباره افغانستان به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی، یکی از مقامات ارشد پنتاگون گفت که القاعده می‌تواند در یک تا دو سال آینده در افغانستان دوباره احیا شود و به ایالات متحده حمله کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *