یوناما با برگزاری محفلی به مناسبت سوم می، روز جهانی آزادی رسانه‌ها، بازداشت خودسرانه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان را “وحشتناک” خواند.

معاون یوناما وضعیت رسانه‌ها را چالش‌برانگیز توصیف کرد و افزود که با تسلط طالبان، دستاوردهای دو دهه‌ای رسانه‌ها از بین رفته است.

در این محفل که روز شنبه دهم ثور برگزار شد، مته نودسن گفت رسانه‌ها که تا سال گذشته یکی از بزرگترین موفقیت‌های دو دهه اخیر در کشور به شمار می‌رفت، اکنون برای بقای خود مبارزه می‌کنند.

او از وضعیت رسانه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: «رسانه‌های آزاد مورد حمله قرار گرفته‌اند، خبرگزاری‌ها تعطیل شده‌اند، خبرنگاران کارشان را از دست داده‌اند.» او افزود که گزارش‌ها درباره بازداشت‌های خودسرانه و رفتارهای غیرانسانی با خبرنگاران “وحشتناک” است.

صفحه توییتر یوناما، هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان نوشته است که خانم نودسن با ابراز حمایت سازمان ملل از رسانه‌ها و آزادی بیان گفت: «یوناما و خانواده ملل متحد در افغانستان از درخواست شما برای مصونیت، استقلال مسلکی و مطبوعات آزاد [حمایت می‌کند] و در کنار شما با همبستگی کامل می‌ایستد.»

یونیسکو یا سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد که در برگزاری این محفل نقش داشت نیز از وضعیت رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد

این سازمان خواستار حمایت از آزادی مطبوعات در افغانستان شد و گفت که خبرنگاران حق دارند بدون ترس از بازداشت به وظیفه اطلاع‌رسانی ادامه دهند.

آدری ازولای، رییس یونیسکو در پیامی گفت که عصر دیجیتال کارکنان رسانه‌ها و منابع آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. او گفت سروی‌های صورت گرفته از سوی یونیسکو نشان می‌دهد که از هر ده خبرنگار زن هفت تن خشونت را تجربه کرده‌اند.

در همین حال، ریچارد بنت، گزارش ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر و ایرنه خان، گزارشگر ویژه این سازمان در امور آزادی عقیده و بیان در یک پیام مشترک ویدیویی از طالبان خواستند تا به آزادی رسانه‌های آزاد و مستقل حرمت بگذارند. این دو گزارشگر ویژه گفته اند که طالبان در مطابقت با تعهدات افغانستان به اسناد بین‌المللی حقوق بشر مرتبط به آزادی عقیده و بیان، عمل کنند.

یوناما در حالی از وضعت خبرنگاران و رسانه نگرانی ابراز می‌کند که اخیراً خانه آزادی بیان، یک نهاد مدافع حقوق خبرنگاران گزارش داد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، رسانه‌ها با تهدید و فشارهای شدید روبرو شده و در این مدت، بیشتر از ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای بازداشت، شکنجه و تهدید شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *