ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در افغانستان در اولین سفرش به کابل با مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای بنت برای انجام سفر ۱۰ روزه به افغانستان آمده است. هدف از این سفر او، ارزیابی وضعیت حقوق بشر و گفت‌وگو برای اجرای تعهدات افغانستان در چارچوب اسناد بین‌المللی حقوق بشر عنوان شده است.

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در دیدار با متقی درباره‌ی اهداف سفر خود به افغانستان، مأموریت محول‌شده و برنامه‌ی کار خود توضیح داده است.

به نقل از خبرنامه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان که امروز (چهارشنبه، ۲۸ ثور) منتشر شده، متقی از ریچارد بنت خواسته است که براساس حقایق گزارش مستند تهیه کند نه این که از قول رسانه‌ها، حلقات مغرض و افراد مخالف طالبان مقیم خارج قضاوت شود.

در این دیدار سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در مورد ارزش‌های مذهبی و مردم افغانستان به گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل توضیح داده تا در تهیه گزارش و انجام تحقیقات به این موضوع توجه داشته باشند.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که آقای بنت از متقی به‌خاطر به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم در مورد «تحولات مثبت، وضعیت کنونی، حقوق بشر و جامعه افغانستان تشکر کرده و گفته است که گزارش خود را براساس واقعیت‌ها تهیه خواهد کرد».

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در افغانستان و در مورد این دیدار خود تاکنون چیزی نگفته‌ است.

او حدود دو ماه پیش از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به این سِمت منصوب شد. هدف از انتصاب او نظارت، ارزیابی و مستندسازی وضعیت حقوق بشر در افغانستان اعلام شده است.

بنت در حالی به افغانستان سفر می‌کند که وضعیت حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان و دختران در این کشور پس از تسلط طالبان، روی به وخامت رفته است.

طالبان محدودیت‌های گسترده علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. در حال حاضر زنان از کار در ادارات دولتی محروم هستند و دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند مکتب بروند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *