هم‌زمان با افزایش حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر، خواستار حفاظت از حقوق بشری شهروندان این کشور شده است.

او شب گذشته (شنبه، ۳ ثور) در توییتی نوشته است که او در کنار «همه‌ی افغان‌هایی است که عزیزان‌شان را در حملات وحشتناک هفته‌ی گذشته از دست داده‌اند».

ریچارد بنت نوشته است که به نظارت، تحقیق و پاسخ‌گویی ادامه خواهد داد. او تأکید کرده است: «حقوق بشر افغان‌ها باید محافظت شود: جلوگیری از نقض و تضمین عدالت بین‌المللی»

افغانستان هفته‌ی گذشته روزهای خونین را سپرد کرد.

صبح روز سه‌شنبه (۳۰ حمل) منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب کابل گواه سه انفجار پی‌هم بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حملات انتحاری بوده، در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز کشته و یا زخمی شده‌اند.

دو روز پس از حملات غرب کابل، انفجارهای زنجیره‌ای در کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد.

مرگ‌بارترین انفجار در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک مسجد شیعیان رخ داد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

چاشت روز جمعه ( ۲ ثور) هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ی ذکر بودند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در این حمله ۳۳ غیرنظامی به‌شمول کودکان کشته و ۴۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *