به دنبال نشر فرمان جدید طالبان در مورد حجاب اجباری، تبلیغات این گروه درباره ترویج نوع حجاب خاص برای زنان آغاز شده است.

تیم‌های تبلیغاتی طالبان در شبکه‌های اجتماعی تصاویر زنانی را که تمام صورت‌شان پوشیده است، دست به دست می‌کنند. در فرمان طالبان هم بر تبلیغ حجاب تاکیده شده است.

گروه‌های تبلیغی طالبان از این نوع پوشش به‌عنوان حجاب مورد قبول این گروه یاد کرده اند.

در یکی از این تصاویر تبلیغی دیده می‌شود که زنی تمام بدنش را با جامه سیاه پوشانده است. روی این تصویر به زبان پشتو نوشته شده است: «زن در حجاب شبیه مروارید در صدف است.» این تصویر با هشتگ «ارزش‌ها را حفظ کنید» همراه شده است.

همچنین در تصویر تبلیغاتی دیگر طالبان، زنی با صورت و بدن پوشانده با لباس‌های سیاه دیده می‌شود. در این تصویر دستکش شیاه نیز به دست این زن است.

در این طرح تبلیغاتی بر «پاک‌دامنی» زنان باحجاب تاکید شده است. پیام روی این طرح چنین است: «خواهر! حجاب عفت و پاک‌دامنی است.»

در دستورالعمل طالبان برای حجاب هم آمده است: «هر لباسی که بدن را بپوشاند حجاب دانسته می‌شود.» این دستورالعمل می‌افزاید: «لباس نه چندان باریک باشد که بدن از پشت آن هویدا شود و نه چندان تنگ که اعضای بدن قابل شناسایی باشد.»

در این دستورالعمل که انواع حجاب مورد نظر طالبان در آن تشریح شده، آمده است: «حجاب باید طوری باشد که در آن تنها چشم زنان دیده شود.»

دستورالعمل جدید طالبان چادری را «بخشی از فرهنگ با عزت افغانی و بهترین نمونه حجاب» دانسته است.

در فرمان طالبان «ترغیب» به رعایت حجاب مورد نظر این گروه «اولین مرحله تطبیق حجاب» دانسته شده است.

در این فرمان آمده است که «حکم، اهمیت و فواید حجاب و نواقص بی‌حجابی» از طریق رسانه‌ها و مساجد تبلیغ شود.

این فرمان خواهان تبلیغ حجاب در بازاراها، پارک‌های تفریحی و امکان عمومی نیز شده است.

نوع پوششی که طالبان در پی ترویج آن هستند، در افغانستان سابقه نداشته و بیشتر در میان حلقات افراطی در پاکستان رایج است.

افراسیاب ختک، سیاستمدار پشتون اهل پاکستان این فرمان طالبان را «وحشیانه» خوانده است. او می‌گوید: «این اقدامات نشان‌ می‌دهد که نرم‌افزاری خارجی در طالبان نصب شده و بعد این گروه به افغانستان فرستاده شده است.»

او می‌افزاید:«هدف این است تا ثابت شود افغانستان کشور ناکارآمدی است که می‌تواند تنها به‌عنوان کشور تحت‌الحمایه همسایگان هژمونیک خود اداره شود.»

تصمیم جدید طالبان واکنش‌های گسترده را به همراه داشته است. به تازگی نمایندگی سازمان ملل در افغانستان گفته این تصمیم می‌تواند تعامل با جامعه جهانی را دشوارتر کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *