سازمان خوراک و زراعت (FAO) و برنامه جهانی غذا (WFP) در یک اعلامیه‌ای مشترک گفته‌اند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، از بحران مصونیت غذایی در زمستان جلوگیری کرد، اما گرسنگی در سراسر این کشور در سطوح بی‌سابقه‌ای ادامه دارد.

در اعلامیه‌ی این سازمان‌ها که امروز (سه‌شنبه، ۲۰ ثور) منتشر شده، آمده است که برای کمک به حل بحران در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، حمایت معیشتی و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت نیاز است.

به نقل از اعلامیه، براساس آخرین تحلیل سازمان مصونیت غذایی، ۱۹.۷ میلیون نفر تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان، با گرسنگی حاد مواجه هستند.

پیش‌بینی شده است که وضعیت مصونیت غذایی در افغانستان از ماه جون تا نوامبر ۲۰۲۲ شاهد بهبود جزئی خواهد بود و تعداد افرادی که با عدم مصونیت غذایی حاد مواجه خواهد بودند به ۱۸.۹ میلیون نفر کاهش می‌یابد. این تا حدی به‌دلیل برداشت حاصلات گندم و افزایش کمک‌های هماهنگ‌شده بشردوستانه در سال جاری در کنار افزایش حمایت زراعتی است.

با این حال، طبق گزارش مصونیت غذایی این دستاوردها محدود خواهد بود و خشک‌سالی جاری و بحران عمیق اقتصادی به این معنی است که گرسنگی بی‌سابقه همچنان زندگی و معیشت میلیون‌ها نفر در افغانستان را تهدید خواهد کرد.

در این راستا، ریچارد ترنچارد، نماینده‌ی سازمان خوراک و زراعت درافغانستان گفته است که سطح بی‌سابقه کمک‌های بشردوستانه با تمرکز بر تقویت مصونیت غذایی، تغییراتی را ایجاد کرده است؛ اما وضعیت مصونیت غذایی هنوز وخیم است.

او در عین حال افزوده است که کمک‌های بشردوستانه به شدت مهم است، طوری‌که نیاز به بازسازی معیشت کشاورزی ازهم‌پاشیده و اتصال دوباره کشاورزان و جوامع روستایی به بازارهای روستایی و شهری مهم است. به باور او، «تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هیچ راهی برای خروج از این بحران وجود نخواهد داشت».

ماری الن مک گروتی، نماینده‌ی برنامه غذایی جهان در افغانستان هم گفته است که کمک‌های غذایی و حمایت‌های معیشتی اضطراری راه نجات مردم افغانستان است.

او افزوده است که «اجازه‌دادن به اقتصاد برای فعالیت عادی، مطمیین‌ترین راه برای خروج از بحران است، در غیر این صورت رنج‌ها همچنان رشد خواهد کرد».

در پی تسلط طالبان بر افغانستان که منجر به قطع کمک‌ها و تحریم‌های مالی نیز شد، اقتصاد این کشور با فروپاشی کامل مواجه شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *