طالبان می‌خواهد بازار تاریخی شهر بامیان را که در جنگ داخلی در دهه ۱۹۹۰ ویران شد، بازسازی کند.

این بازار در فاصله چند متری صخره‌ای که مجسمه‌های بودا را در خود جا داده است، موقعیت دارد.

باستان‌شناسان هشدار می‌دهند که این کار می‌تواند به ساحه حساس میراث جهانی آسیب دایمی بزند.

روزنامه گاردین گزارش داده است که بر اساس طرح طالبان، این منطقه به یک مرکز گردشگری با مجموعه‌ای از رستورانت‌ها، مهمان‌خانه‌ها، پارکینگ، توالت‌های عمومی و مغازه‌های صنایع دستی و مواد غذایی تبدیل خواهد شد.

اما بازار ویران شده، خود یک مکان تاریخی است که ممکن است بر فراز ویرانه‌های قدیمی‌تر قرار گرفته باشد. این بازار همچنین نزدیک صخره شکننده غارهای صومعه بودایی موقعیت دارد که یکی از بزرگترین گنجینه‌های تاریخی افغانستان دانسته می‌شود.

یک دیپلمات متخصص در زمینه میراث فرهنگی در افغانستان که نخواست نامش گرفته شود به گاردین گفت: “این بازار قدیمی در منطقه حایل باستان‌شناسی ساحه میراث جهانی قرار دارد و یونسکو هرگز طرفدار استفاده مجدد از این مکان نبوده است.”

طالبان قصد دارند ساختمان‌هایی را اعمار کنند که در وسط یک منطقه باستان‌شناسی قرار دارند و خود ساختمان‌ها به نوعی بخشی از میراث اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم هستند.

در سال ۲۰۰۱، طالبان دو مجسمه غول‌پیکر صلصال و شهمامه بامیان را ویران کردند. این دو مجسمه، برای بیش از یک هزار سال بر فراز دره ایستاده بودند. طاقچه‌های داخل این دو مجسمه، نقاشی‌های دیواری غار و بقایای دیگر هنوز هم اهمیت جهانی خود را از دست نداده است.

مقامات ارشد طالبان از جمله عبدالله سرحدی، والی گماشته شده این گروه برای ولایت بامیان مراسمی برای افتتاح این بازار برگزار کردند.

مولوی سیف‌الرحمن محمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بامیان گفت: “از کاروانسرا باید به عنوان مهمانخانه برای اقامت مردم [گردشگران] و مکان نمایشگاهی برای صنایع دستی محلی، برای تأمین دستشویی عمومی و پارکینگ استفاده شود.” او گفت در بازار دکان‌هایی برای فروش محصولات محلی، خوراکه‌فروشی، خیاطی و گلدوزی، رستوران سنتی و چایخانه ساخته خواهد شد.

یونسکو که ساحات میراث جهانی را رصد می‌کند و ده‌ها سال در بامیان کار کرده است، می‌گوید که در مورد این پروژه با این نهاد مشورتی صورت نگرفته و این بازار با ساختن بازار موافقت نکرده است.

در بیانیه یونسکو هشدار داده شده است که این ساخت‌وسازها می‌تواند بر کارهای حفاظت از ساحه باستانی تاثیر بگذارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *