کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که ۶۵ درصد از تمام پناهجویان تازه‌وارد افغان به ایران از سوی حکومت این کشور رد مرز می‌شوند.

این سازمان می‌گوید که به حکومت ایران توصیه کرده تا افغان‌های متواری از جنگ را رد مرز نکند اما ایران همچنان به رد مرز افغان‌ها ادامه داده است.

کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش تازه‌اش در باره وضعیت مهاجران افغان در ایران، از تهران می‌خواهد تا سرشماری افغان‌هایی را که از این برنامه بازمانده اند، دوباره آغاز کند.

حکومت ایران در ماه اپریل سال جاری توزیع اسناد اقامت موقت به مهاجران افغان را آغاز کرد. این در برنامه در ۳۰ ماه جون به پایان رسید و وزارت داخله ایران اعلام کرد که برنامه مذکور قابل تمدید نمی‌باشد.

کمیساری عالی سازمان ملل به نقل از حکومت ایران می‌گوید که بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون مهاجران افغان در سال ۲۰۲۱ میلادی وارد ایران شده اند.

این سازمان می‌گوید که وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی در افغانستان باعث شده تا مهاجرت افغان‌ها به ایران در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد.

کمیسیاری عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که ۲۷۴ هزار افغان تازه‌وارد، از جمله آنهایی که در سال ۲۰۲۱ وارد شده اند، تا پایان سال ۲۰۲۲ در ایران باقی خواهند ماند.

این سازمان می‌گوید که تا پایان ماه جون، بازگشت ۱۷۳ عودت کننده به افغانستان را تسهیل کرده است.

کمیساری عالی پناهندگان سازمان ملل می‌افزاید: «این نشان‌دهنده کاهش ۷۵ درصدی در مقایسه با ۷۰۶ عودت‌کننده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ است.»

 

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *