هزاران تن روز سه‌شنبه با راه‌اندازی یک کمپین آنلاین به تصمیم طالبان مبنی بر تعطیلی مکاتب دخترانه اعتراض کردند و خواهان بازگشایی این مکاتب شدند.

این کمپین که بیشتر به زبان پشتو بود، برگزارکنندگان آن طالبان را متهم به آوردن بهانه‌های مختلف برای بازگشایی مکاتب دخترانه می‌کنند.

رحمت‌الله یوسف، یک فعال اجتماعی مستقر در ولایت ننگرهار و یکی از سازمان‌دهندگان این کمپین آنلاین، به عرب‌نیوز گفت: «از طریق این کمپین می‌خواهیم به طالبان بگوییم که افغان‌ها می‌خواهند دختران و خواهران‌شان به مکتب بروند.»

او می‌افزاید که طالبان در طول یک سال گذشته بهانه‌های مختلفی آورده‌اند. آقای یوسف گفت: «اول گفتند روی طرحی برای آموزش دختران کار می‌کنیم، بعد گفتند شرایط مناسب نیست و حالا می‌گویند آموزش دختران خلاف فرهنگ افغان‌ها است.»

مولوی نورالله منیر، وزیر معارف طالبان اوایل این هفته گفته بود که افغان‌ها مخالف حضور دختران نوجوان‌شان در مکتب هستند.

یوسف می‌گوید که کمپین آنلاین آنان در پاسخ به اظهارات وزیر معارف طالبان بوده است.

به گفته این فعال اجتماعی طالبان «هیچ قصدی برای باز کردن مکاتب دخترانه» ندارند.

با این وجود او می‌افزاید: «ما صدای خود را بلند می‌کنیم و امیدواریم به گوش آنان برسد و در تصمیم خود در این زمینه تجدید نظر کنند.»

دختران بالاتر از صنف شمم قرار بود در ماه مارچ به صنف‌های درسی بازگردند، اما گروه طالبان تنها چند ساعت پس از بازگشایی مکاتب، دستور بستن آن را داد.

در اوایل ماه جاری، چهار مکتب دخترانه در ولایت پکتیای افغانستان پس از توصیه بزرگان قومی و مدیران مکاتب بازگشایی شد اما گروه طالبان چند روز بعد مکاتب را تعطیل کرد.

به گزارش عرب نیوز، روز سه‌شنبه هزاران افغان در رسانه‌های اجتماعی به زبان پشتو کمپینی راه‌اندازی کردند و خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه شدند. آنان گفتند که «ما می‌خواهیم دختران‌ ما به مکتب بروند» و «مکتب برای همه» را تبلیغ می‌کردند.

شایق غفورزی، کارشناس افغان در امور بانکداری و مالی اسلامی در فیسبوک نوشت: «من به شدت با جهل و تاریکی مخالفم. می‌خواهم دخترانم به مکتب بروند.»

بر اساس بررسی یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل حدود سه میلیون دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان برای بیش از یک سال از آموزش باز مانده اند.

نور احمد، یکی از سازمان‌دهندگان دیگر این کمپین آنلاین در قندهار گفت که آموزش یک «حق اسلامی و انسانی» همه افغان‌ها است.

او به عرب نیوز گفت که طالبان بخش عمده‌ای از جامعه را از حق تضمین‌شده‌شان محروم کرده که به گفته او این کار هیچ توجیهی ندارد. او می‌گوید که درهای مکاتب «باید زودتر» به روی همه دختران بدون «هیچ بهانه‌ای» باز شود.

او افزود: «من چهار دختر در خانواده‌ام دارم که بالاتر از صنف ششم هستند و آرزو دارند امروز به مکتب بروند. وضعیت برای آنها بسیار ناراحت‌کننده است. همه مردم در شهر و ولسوالی‌های قندهار می‌خواهند دختران خانواده‌های‌شان به مکتب بروند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *