کارشناسان سازمان ملل روز سه‌شنبه در گزارشی به شورای امنیت این سازمان گفتند که همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان، توانایی القاعده برای برقراری رابطه با افرادش بیشتر شده است.

این کارشناسان می‌گویند که القاعده تلاش دارد تا دوباره به عنوان «رهبر جهاد جهانی» شناخته شود.

به گزارش اسوشید پرس، کارشناسان سازمان ملل که به صورت کلی در باره تهدیدات تروریسی در جهان صحبت می‌کردند، گفتند که تهدیدات داعش و القاعده در مناطق تحت منازعه همچنان در سطح بالا قرار دارد. آنان هشدار دادند تا زمانی که این منازعات با موفقیت حل نشود، قابلیت اجرای عملیات تروریستی را در سایر نقاط جهان افزایش می‌دهد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که ادامه فعالیت داعش و القاعده در مناطقی از افریقا، آسیای مرکزی و جنوبی و سوریه و عراق باعث «نگرانی عمیق» شده است.

بر اساس گزارش کارشناسان سازمان ملل: «افزایش توانایی ایمن‌الظواهری در برقراری ارتباط با تسلط طالبان و تحکیم قدرت متحدان کلیدی القاعده در افغانستان همزمان بوده است.»

این گزارش می‌افزاید: «زمینه بین‌المللی برای القاعده مساعد است و این گروه قصد دارد دوباره به عنوان رهبر جهاد جهانی شناخته شود.»

گزارش همچنین می‌افزاید که ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده که مدت‌ها شایعه شده بود در حال بیماری یا مرگ قرار دارد، «زنده است و آزادانه ارتباط برقرار می‌کند.»

گزارش می گوید که تبلیغات القاعده برای رقابت با داعش افزایش یافته و ممکن است که در آینده به منبع بزرگتری از تهدید تبدیل شود.

این گزارش می‌افزاید کمیته القاعده که رهبری جهانی این گروه را هماهنگ می کند، القاعده در شبه‌جزیره عربستان را به زیرشاخه‌های افریقایی آن تنزل داده است.

در همین حال، گزارش مذکور حضور جنگجویان خارجی در صف داعش را یکی دیگر از «تهدیدهای بالقوه بزرگ» دانسته و به نقل از یکی از کشورهای عضو سازمان ملل شمار جنگجویان این گروه را ۱۲۰ هزار تن تخمین زده است.

گزارش می‌افزاید که این شمار جنگجویان در ۱۱ اردوگاه و حدود ۲۰ زندان در شمال شرق سوریه باقی مانده اند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که داعش برای تامین مالی فعالیت خود «آموزش‌های ویودیی» در مورد پول دیجیتال و انتقال آن ارایه کرده است.

در همین حال، کشوری دیگر نگرانی‌های خود را در مورد «مجموعاً بیش از هفت صد هزار دالر مبادلات شامل ارزهای رمزنگاری شده» برای تامین مالی عملیات داعش در افغانستان مطرح کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *