نمایندگان چین و روسیه روز دوشنبه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفتند که امریکا نباید تقصیر وضعیت بحرانی افغانستان را به گردن طالبان بیندازد.

چین با ستایش از دستاوردهای طالبان، مخالفت کشورهای غربی با تمدید معافیت سفر مقامات طالبان به دلیل نقض حقوق زنان را غیر معقول دانست.

این جلسه شورای امنیت به درخواست روسیه برگزار شد که در آن نمایندگان روسیه و چین تلاش کردند وضعیت بحرانی اقتصادی و بشری افغانستان را حاصل مداخله نظامی امریکا در ۲۰ سال گذشته، تحریم طالبان و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان قلمداد کنند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: « در یکسال گذشته واشنگتن تلاش کرده است که ناکامی ۲۰سال جنگش در افغانستان و وضعیت وخیم کنونی را به گردن مقامات جدید بیندازد.»

او با انتقاد از امریکا گفت که «به جای بازسازی و پرداخت غرامت به افغانستان، منابع مالی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.»

لیندا توماس گرینفیلد در پاسخ به انتقادات نمایندگان روسیه و چین گفت که «سیاست های طالبان باعث سرکوب و گرسنگی مردم افغانستان شده است.»

او با اشاره به میلیون ها دالر کمک بشردوستانه امریکا به افغانستان در یکسال گذشته در انتقاد از روسیه و چین گفت که آنها به رغم حرف زدن از کمک به مردم افغانستان، سهم خیلی ناچیز در ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان به عهده گرفته اند.

گرینفیلد در واکنش به درخواست چین و روسیه برای آزاد کردن دارایی‌های بانک مرکزی گفت: « هیچ کشوری که در مهار تروریزم جدی است، تلاش و ترغیب نمی‌کند که طالبان بدون قید و شرط به میلیون‌ها دالر پول مردم افغانستان دسترسی پیدا کنند.»

او افزود که افغانستان در حال حاضر سیستم قابل اعتماد برای جلوگیری از تامین مالی تروریزم و مبارزه با پولشویی ندارد.

گرینفیلد طالبان را به دلیل ناتوانی و سیاست‌های نادرست مقصر وضعیت بحرانی افغانستان دانست. او گفت که «طالبان به عوض درخواست کمک از جامعه جهانی برای حل بحران های موجود در افغانستان، به رهبر القاعده در مرکز شهر کابل پناه دادند.»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در بیانیه خود انتقادات نماینده روسیه از رویکرد امریکا به طالبان را تکرار کرد. او با ستایش از طالبان گفت که «حکومت موقت افغانستان در یکسال گذشته توانسته است وضعیت امنیتی را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد و گفتگوهای سیاسی را با اقداماتی چون برگزاری لویه جرگه در کشور تقویت کند.»

سفیر چین ضمن دفاع از تمدید معافیت سفر مقامات طالبان گفت که «مخالفت با تمدید معافیت به بهانه وضعیت زنان افغان غیرمعقول است.»

ژانگ عدم تمدید معافیت را به معنای بستن راه گفتگو با طالبان دانست و تاکید کرد که استفاده از این موضوع به عنوان ابزار چانه‌زنی و فشار بر طالبان نتیجه نخواهد داد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *