چهار روز پس از آغاز درگیری میان جنگجویان طالبان و افراد مولوی مهدی در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، وزارت دفاع حکومت طالبان تایید کرد که در حال حاضر جنگ میان دو طرف در بخش‌های این ولسوالی جریان دارد.

مولوی مهدی، یکی از فرماندهان پیشین گروه طالبان بود که به تازگی از صف این گروه جدا شده و علیه آنان سلاح برداشته است. این فرماندۀ پیشین طالبان از قوم هزاره است و در ماه‌های گذشته به عنوان رییس استخبارات طالبان برای ولایت بامیان کار می‌کرد.

آقای مهدی پس از برکناری از این اداره، به زادگاه‌اش ولسوالی بلخاب ولایت سرپل رفته و جبهۀ را علیه طالبان شکل داده است. بسیاری از باشندگان این ولسوالی از قوم هزاره اند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع حکومت طالبان ناوقت روز شنبه ۲۵ جون (چهارم سرطان) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که اخیراً افراد این گروه عملیات مشترک تصفیوی را علیه “بغاوت‌گران” در مربوطات ولسوالی بلخاب این ولایت آغاز کرده و تا کنون جریان دارد.

آقای خوارزمی افزود که افراد آنان مرکز این ولسوالی را تصرف کرده و آنان در آنجا مستقر شده اند. او اضافه کرد که عملیات جنگجویان این گروه در بخش‌های دوردست این ولسوالی برای از بین بردن افراد مولوی مهدی جریان دارد.

اما نزدیکان مولوی مهدی، فرماندۀ ناراضی طالبان، تصرف مرکز ولسوالی بلخاب را رد کرده و گفته اند که در حال حاضر، درگیری در “بازار کهنه، شیر قلعه، دامن کوتل” و شماری از مناطق دیگر این ولسوالی جریان دارد.

آنان با فرستادن ویدیوهای از جریان درگیری‌ها، به رسانه‌های محلی افغانستان گفته اند که در این درگیری‌ها تلفات سنگین به طالبان وارد کرده اند.

گفته می‌شود که در چهار روز درگیری میان افراد مولوی مهدی و طالبان، تلفات زیادی نیز به نیروهای این فرماندۀ پیشین طالبان وارد شده است.

در این حال، برخی از رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع خود گزارش داده اند که طالبان با ورود به بخش‌های ولسوالی بلخاب، دست‌کم هفت “غیرنظامی” را با ضرب گلوله کشته اند.

آنان گزارش داده اند که این افراد شامل پنج کارگر و دو چوپان اند که دیروز در منطقه “جه‌میرک” ولسوالی بلخاب کشته شده اند.

“شورای جهانی هزاره” از تشدید خشونت‌ها در ولسوالی بلخاب ابراز نگرانی کرده و در اعلامیه‌ای گفته است که در درگیری دو طرف بیشتر به غیرنظامیان و باشندگان این ولسوالی آسیب وارد خواهد شد.

این شورا افزوده است: “در چنین زمان اضطراری، برای جامعۀ جهانی مهم است که توجه خود را به رویدادهای که در حال حاضر در بلخاب درحال رخ‌دادن است و عواقب جنگ و خشونت ناشی از حملات طالبان بر غیرنظامیان معطوف کند، آنچه که می‌تواند منجر به جنایات گسترده و نقض حقوق بشری شود.”

مقام‌های محلی طالبان برای ولایت سرپل تا کنون در مورد “کشتار غیرنظامیان” چیزی نگفته اند، اما والی طالبان برای این ولایت می‌گوید که آنان با مردم این ولسوالی “هیچ مشکل” ندارند

عبدالرحمان اکه، در یک پیام ویدیویی گفت: “به مردم ولسوالی بلخاب اطمینان می‌دهیم که ما با مردم این ولسوالی هیچ مشکل نداریم. مردم بلخاب با ما استند… ما آمادگی خود را داریم که با مردم بلخاب رویۀ نیک داشت باشیم.”

این در حالی است که از چندین ماه به این‌سو درگیری‌ها در بخش‌های ولایت پنجشیر، ولسوالی‌های سه گانۀ درۀ اندراب، ولسوالی خوست فرنگ ولایت بغلان و بخش‌های تخار و کاپیسا میان افراد جبهۀ مقاومت ملی افغانستان و طالبان جریان دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *