مقامات پاکستانی می‌گویند که برای جلوگیری از مسافرت‌های غیرقانونی شهروندان افغانستان سیستم جدیدی را ایجاد کرده اند که بر اساس آن افغان‌ها نمی‌توانند بدون ویزه وارد این کشور شوند. مسوولیت مدیریت این سیستم را اداره تحقیقاتی فدرال پاکستان بر عهده دارد.

شفقت خان،‌ یکی از مقامات این اداره گفت که با ایجاد این سیستم جلو مهاجرت‌های غیرقانونی گرفته خواهد شد و آن عده از شهروندان افغانستان که به هدف تداوی بدون پاسپورت و ویزه وارد پاکستان شده اند، تحت این سیستم پس از معالجه دوباره به افغانستان انتقال داده خواهند شد.

آقای خان افزود که آنعده از مهاجرین افغانستان که کارت مهاجرت دارند و می‌خواهند دوباره به کشور شان برگردند نیز بر اساس همین سیستم انتقال خواهند یافت.

مقامات اداره تحقیقاتی فدرال پاکستان گفته اند که آنعده از شهروندان افغانستان که با استفاده از تذکره‌های شان از گذرگار سپین بولدک وارد پاکستان شده و از طریق گذرگاه تورخم وارد افغانستان می‌شوند نیز توسط این سیستم شناسایی شده و در آینده این اسناد مسافرت شان باطل پنداشته می‌شود.

این سیستم، برعلاوه مشکلات به سایر شهروندان افغان، به آنعده از کارگرانی نیز دردسر ایجاد کرده است که در دو طرف گذرگاه‌ها مصروف کار بودند.

این کارگران برای تردد به دو سوی مرز، به گونۀ روزمره از سوی یک ادارۀ خاص مرزی، جواز رفت و آمد می‌گرفتند، اما با ایجاد سیستم جدید این اداره نیز مسدود شد.

فرمان شینواری، نماینده کارگران مرزی به صدای امریکا گفت که نخست به دلیل شیوع کروناویروس بیکاری دامنگیر شان شده بود و اکنون سیستم جدید مرزی بر آن افزوده است زیرا بدون پاسپورت و ویزه اجازه رفت و آمد را ندارند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر در حدود ۸۰۰۰ نفر که بیشتر شان شهروندان افغانستان اند در دو سوی گذرگاه مرزی مصروف کار اند و برای کار و بار روزمره، دریافت ویزه برای آنان ناممکن است.

پس از آنکه گروه طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شد، مسافرت افغان‌ها به پاکستان دشوارتر شده و این کشور تا اکنون چندین بار مرز‌هایش را به روی شهروندان افغانستان مسدود کرده است.

شماری از باشندگان کابل می گویند که به دست آوردن ویزه پاکستان به گونه قانونی ناممکن شده است و برای دریافت ویزه از طریق کمیشن‌کاران باید تا ۵۰۰ دالر امریکایی پول پرداخت کنند.

شماری از این باشندگان کابل گفته اند که حتی برای فسخ درخواست آنلاین ویزه نیز باید در حدود ۱۰۰ دالر امریکایی پرداخت کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *