وزارت خارجه‌ی ایالات متحده تحت برنامه پاداش برای عدالت، برای معلوماتی که به شناسایی یا تثبیت موقعیت ثنا الله غفاری، رهبر شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان و معلوماتی که به بازداشت یا محکومیت عاملان حمله انتحاری ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل منتج شود، ۱۰ میلیون دالر پاداش اعلام کرد.

رهبر شاخه خراسان گروه داعش که به شهاب المهاجر نیز معروف است، در ماه جون سال ۲۰۲۰ از سوی گروه دولت اسلامی (داعش) به رهبری این گروه گماشته شد. او مسوول منظوری و اجرای تمامی عملیات‌ و تنظیم‌کننده‌ی مالی داعش در سراسر افغانستان است.

وزارت خارجه‌ی ایالات متحده به تاریخ ۲۲ نومبر سال ۲۰۲۱، غفاری را بر اساس یک فرمان اجرایی منحیث تروریست ویژه‌ی جهانی شناسایی کرد.

وزارت خارجه امریکا گفته است که در بدل معلومات در مورد عاملان حمله دهشت افگنی که به تاریخ ۲۶ اگست سال گذشته، در جریان عملیات تخلیه ایالات متحده در میدن هوایی کابل، سبب مرگ حد اقل ۱۸۵ نفر، به شمول ۱۳ نظامی امریکا شد، نیز ۱۰ میلیون دالر پاداش تعیین کرده است.

در آن حمله که شاخۀ خراسان گروه داعش مسوولیت آنرا بر عهده گرفت، بیش از ۱۵۰ نفر، به شمول ۱۸ نظامی امریکایی زخمی شدند.

وزارت خارجه ایالات متحده این انعام را صرف نظر از این که این افراد در کدام کشور بازداشت می‌شوند، به فرد معلومات دهنده خواهد داد.

حکومت ایالات متحده به تاریخ ۲۹ سپتمبر سال ۲۰۱۵ شاخه خراسان داعش را منحیث گروه ویژه تروریستی جهانی شناسایی کرد و به تاریخ ۱۴ فبروری سال ۲۰۱۶ وزارت خارجه‌ ایالات متحده این گروه را سازمان دهشت افگنی خارجی اعلام کرد.

ایالات متحده ماه گذشته شماری از مقام‌های ارشد شاخه‌ی خراسان گروه داعش، به شمول یک سرمایه‌گذار را که متهم به کمک مالی تندروان داعش و شرکای خارجی آن است، تحریم کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۲ نومبر (اول قوس) ثناالله غفاری، سلطان عزیز اعظم و مولوی رجب را درج فهرست ویژۀ دهشت افگنان جهانی کرد.

درج نام این افراد در این فهرست،‌ شرایط را برای واشنگتن مساعد ساخت تا آنان و همکاران شان به پول و سرمایه‌هایی که در سیستم مالی ایالات متحده وجود دارد، دسترسی پیدا نکنند.

باوجودیکه تندروان داعش‌-خراسان در نیمه نخست ۲۰۲۰ میلادی توسط ایالات متحده و طالبان از ساحات زیر ادارۀ شان بیرون رانده شدند، جنگجویان این گروه بار دیگر ظهور کرده اند و پس از خروج کامل قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان در ماه اگست،‌ تندروان این گروه قادر به راه اندازی حملات مرگبار در نقاط مختلف افغانستان شده اند.

مقام‌های ایالات متحده تخمین کرده اند که شاخۀ خراسان داعش در حال حاضر دست کم ۲۰۰۰ جنگجوی مجرب و فعال در سراسر افغانستان دارد.

مقام‌های امریکایی همچنین طالبان را متهم کرده اند که پس از مسلط شدن بر افغانستان، هزاران جنگجوی داعش را از زندان‌ها آزاد کردند؛ اقدامی که سبب تقویت این گروه شده است.

مقام‌های غربی می‌گویند که المهاجر با القاعده کار کرده و روابط نزدیک با رهبران شبکۀ حقانی نیز دارد.

رهبر پیشین این گروه، عبدالله اورکزی معروف به اسلم فاروقی، باشندۀ اصلی قریه‌ آخندزادگان اورکزی اجنسی پاکستان، در ماه حمل سال گذشته توسط نیروهای امنیت ملی پیشین افغانستان در ولایت قندهار بازداشت شد.

فاروقی در ماه جولای سال ۲۰۱۹ میلادی جانشین ابوعمر خراسانی رهبر پیشین این گروه در افغانستان شده بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *