تنش‌های لفظی میان اسلام‌آباد و کابل در پی اظهارات اخیر مقام‌های پاکستانی افزایش یافته است. وزارت دفاع طالبان در واکنش به سخنان اخیر وزیر کشور پاکستان در مورد عملیات در خاک افغانستان در تعقیب جنگجویان طالبان پاکستانی گفته است که این اظهارات «روابط حسنه بین دو کشور همسایه و برادر را خدشه دار می‌سازد

رنا ثنا‌الله، وزیر کشور پاکستان، گفته است «حقوق بین‌المللی به پاکستان اجازه می‌دهد که در تعقیب طالبان پاکستانی وارد خاک افغانستان شود و علیه آنها عملیات کند.»

رنا ثنا الله در گفتگو با تلویزیون «اکسپرس تربیون» گفته است که در نشست روز جمعه کمیته امنیت ملی این موضع مشخص شده است که هیچ گزینه دیگری جز عملیات پاکسازی علیه گروه‌های مسلح در ایالت خیبرپختونخوا وجود ندارد.

آقای ثنا‌الله گفته است «ابتدا خواستار تحویل این افراد توسط حکومت طالبان در افغانستان خواهیم شد، اما اگر تحویل داده نشوند، ما می‌توانیم آنها را هدف قرار دهیم».

در اعلامیه وزارت دفاع طالبان آمده است که «گفته‌های اخیر وزیر داخله پاکستان را درباره حضور (تی تی پی) [طالبان پاکستانی] در افغانستان و به حمله‌ احتمالی به آنان در داخل افغانستان، تحریک‌آمیز و بی‌اساس می‌داند.»

این وزارت افزوده است که «افغانستان بی‌صاحب نیست، ما مثل همیشه برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور آماده دفاع هستیم و در دفاع از کشور عزیز خود از هر کس خوب‌تر تجربه داریم.»

ماه گذشته تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اعلام کرده که روند مذاکرات‌اش با دولت پاکستان پایان یافته است و از جنگجویانش خواست تا علیه اهداف دولتی حمله کنند.

وزیر کشور پاکستان نیز تایید کرده است که «گفتگو با طالبان پاکستانی در کمیته امنیت ملی این کشور، بی فایده بوده است» و او افزوده که «باید نتایج مثبت و منفی حمله به افغانستان و دیگر کشورهای خارجی را سنجید.»

عاصم منیر، فرمانده جدید ارتش پاکستان نیز گفته است که عملیات علیه طالبان پاکستانی باید تسریع شود.

مقامات پاکستانی می‌گویند تحریک طالبان پاکستان مکان‌های امنی در داخل افغانستان دارند و از آن سوی مرز برای حمله به پاکستان می‌روند. اما خود طالبان پاکستانی گفته‌اند که حملات خود را از داخل پاکستان هماهنگ می‌کنند.

مقام‌های حکومت طالبان در کابل نیز چنین ادعاهایی را نادرست خوانده و بارها تاکید کرده است که به «هیچکس اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.»

تشدید عملیات تی‌تی‌پی در پی ناکامی مذاکرات صلح صورت گرفته است.

طالبان پاکستانی شرایط ویژه‌ای برای گفتگو با دولت پاکستان دارند که اسلام‌آباد آنها را رد کرده است. یکی از شروط طالبان پاکستانی این است که اسلام آباد «استقلال و آزادی مناطق قبایل در مرز افغانستان را بپذیرد و سربازان ارتش را از ایالت خیبر پختونخوا، خارج کند.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *