محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر می‌گوید که از نقش قطر به عنوان میانجی در گفتگوهای صلح افغانستان پشیمان نیست، اما از تصمیم طالبان در باره تعلیق بازگشایی مکاتب دخترانه دوره ثانوی «شوکه» شده است.

او از طالبان خواست در مورد این تصمیم‌شان تجدید نظر کنند.

وزیر خارجه قطر در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی که آیا قطر از نقش میانجی در گفتگوهای صلح افغانستان پشیمان است، گفت: «هیچگاهی از نقش خود به عنوان میانجی پشیمان نیستیم چون میانجیگری قطر باعث نجات جان انسان‌ها شده است.»

او افزود که کشورش همواره از طالبان خواسته تا پالیسی‌های‌شان را تغییر دهند و به وعده‌های‌شان در مقابل جامعه جهانی وفادار بمانند و به زنان و دختران افغانستان اجازه تحصیل و کار بدهند.

وزیر خارجه قطر در این مصاحبه همچنین افزود که از گروه طالبان خواسته تا حکومت فراگیر تشکیل دهد و «علیه هیچ بخشی از مردم افغانستان تبعیض روا ندارد.»

محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی با اشاره به مسدود ماندن مکاتب دوره ثانوی دختران در افغانستان افزود: «آنچه دو روز قبل اتفاق افتاد، برای ما شوک بود. ما نگرانی عمیق خود را نسبت به آن ابراز کردیم.»

او در این مصاحبه از طالبان خواست که از تصمیم‌شان منبی بر بستن مکاتب به روی دختران منصرف شوند.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوالی که آیا کشورش بر طالبان نفوذ دارد، گفت: «آنطور که من می‌بینم، هیچ کشوری بر [طالبان] نفوذ ندارد. تنها نفوذی که ما بر آنان داریم، کانال ارتباطی ما با آنان است.»

او افزود که کانال ارتباطی‌ قطر با طالبان در قسمت تخلیه افراد در معرض خطر از افغانستان و گفتگوهای صلح موثر تمام شده است.

وزارت خارجه قطر پیش از این نیز با انتشار بیانیه‌ای از بسته ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان ابراز تاسف کرده است. در بیانیه این وزارت آمده که قطر به عنوان یک کشور مسلمان که در آن زنان از تمام حقوق خود از جمله تحصیل برخوردار هستند، از طالبان می‌خواهد مکاتب دخترانه را باز کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *