وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید که مقام‌های طالبان قول داده‌اند که سهم آب ایران را از رودخانه هلمند تامین کنند.

حسین امیر عبداللهیان گفته است که وزارت انرژی و امور خارجه ایران پیگیر این موضوع هستند و هیئتی از وزارت انرژی به زودی برای گفت‌وگو با طالبان به کابل سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه در یک گفتگوی تلفنی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان این موضوع را مطرح کرد.

امیرعبداللهیان از حکومت طالبان خواست که برای نقض حق ایران از آب‌های هلمند، مسائل مصنوعی را مطرح نکند.

این دیپلمات ارشد ایرانی ماه گذشته هشدار داده بود که اگر طالبان حق‌آبه ایران را تامین نکند، تهران اقدامات قانونی را انجام خواهد داد. آقای عبدالهیان گفته بود: ” تکمیل حق‌آبه ایران از رودخانه هلمند نقش تعیین کننده‌ای در سیاست استراتژیک ما در قبال دولت طالبان در افغانستان دارد.”

خبرگزاری نیمه رسمی فارس با نشر این خبر گفته که دو کشور همسایه در یک مناقشه طولانی مدت آب گرفتار شده‌اند، که آنها را از درک ظرفیت گسترده روابط تجاری دوجانبه باز داشته است.

مرکز این مناقشه رودخانه هلمند/هیرمند است که از کوه‌های هندوکش در نزدیکی کابل سرچشمه می‌گیرد و در ۱هزار ۱۲۶کیلومتری جنوب افغانستان جریان دارد و سپس به تالاب‌های هامون، واقع در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌ریزد.

دو کشور در سال ۱۹۷۳ یک قرارداد تقسیم آب در مورد این رودخانه امضا کردند که بر اساس آن افغانستان متعهد شد که به طور متوسط سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب به ایران تحویل دهد.

ایران بارها از افغانستان به دلیل عدم رعایت مفاد توافق نامه انتقاد کرده است.

به نوشته این خبرگزاری آنچه این اختلاف را تشدید کرده است، اعمار بسیاری از پروژه‌های برق آبی بر روی رودخانه، از جمله بند کمال خان در ولایت نیمروز و بند کجکی هلمند در ۱۶۰ کیلومتری شمال‌غرب ولایت قندهار است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *