وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که حکومت طالبان را از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و توافقی به رسمیت می‌شناسد و نمی‌خواهد مثل دهه ۱۹۹۰در به رسمیت شناختن این گروه به صورت تنهایی اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین بر مبارزه مشترک علیه داعش و القاعده در افغانستان تاکید کرد.

حکومت طالبان را در دهه ۹۰ میلادی تنها سه کشور پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به رسمیت شناخته بودند، اما حکومت فعلی این گروه را تاکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.

عاصم افتخار، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این سوال که آیا پاکستان در نظر دارد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد، گفت: «ما فکر می‌کنیم بهترین کار این است که [به رسمیت شناسی طالبان] را از طریق یک رویکرد منطقه‌ای و توافقی انجام دهیم.»

با وجود عدم شناسایی رسمی، شماری از کشورها نمایندگی‌های سیاسی خود را در کابل باز کرده‌اند. هند نیز که در گذشته هیچ ارتباطی با طالبان نداشت، اکنون با این گروه تماس برقرار کرده است.

به گزارش روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان، در ماه مارچ سال جاری، برخی از کشورها، از جمله پاکستان، به مشروعیت بخشیدن به حکومت طالبان نزدیک شده بودند، اما در آخرین لحظه به دلیل عدم پیشرفت در تعهدات طالبان از شناسایی حکومت این گروه خودداری کردند

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در نشست خبری خود وضعیت امنیتی در افغانستان را «بهتر» ارزیابی کرد، اما گفت که وضعیت انسانی و اقتصادی «بسیار وخیم» است.

عاصم افتخار در پاسخ به گزارش اخیر سازمان ملل که تهدیدات القاعده، داعش و تحریک طالبان پاکستان را برجسته می‌کند، گفت که یکی از انتظارات جامعه جهانی از طالبان این بود که خاک افغانستان نباید علیه کشور دیگری استفاده شود.

او افزود: «این انتظار همچنان وجود دارد. من فکر می‌کنم این یک مسئولیت جمعی است، زیرا این مشکل جدیدی نیست. برخی از این گروه‌ها مدت‌هاست که آنجا بوده‌اند.»

او می‌گوید که برای مبارزه با گروه‌هایی مثل داعش و القاعده، تعامل با طالبان ضروری است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: «تعامل با طالبان، آنها را قادر می‌سازد تا به طور موثر با برخی از این گروه‌ها مقابله کنند. در بسیاری از موارد این تهدیدی است که برای همه مشترک است.»

این مقام وزارت خارجه پاکستان خاطرنشان کرد که داعش و القاعده تهدیدی برای ثبات افغانستان و همچنین پاکستان و سایر کشورهای منطقه و جهان هستند. عاصم افتخار تاکید کرد: «بنابراین باید به صورت مشارکتی به آن رسیدگی شود.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *