سخنگوی وزارت خارجه طالبان روز شنبه نهم اپریل ‌(۲۰ حمل) گفت که سفارت افغانستان مقیم مسکو به دیپلومات این گروه تحویل داده شده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در یک توییت نوشته است که “امروز سفارت افغانستان در مسکو به دیپلومات که از سوی امارت اسلامی افغانستان تعیین شده است، تحویل داده شد.”

آقای بلخی در ادامه این پیام گفته است که اداره‌ سرپرست طالبان از این اقدام حکومت روسیه ابراز امتنان می کند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان همچنین گفته است که صدور اعتبارنامه از سوی مسکو به دیپلومات طالبان، نه تنها شرایط را برای ارایه خدمات به موقع به شهروندان افغان مقیم روسیه مساعد می کند، بلکه روابط دو جانبه میان دو کشور را نیز تامین خواهد کرد.

طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، تا حال از سوی هیچ کشوری به شمول پاکستان که حامی اصلی این گروه پنداشته می شود، به رسمیت شناخته نشده است.

اما مقام‌های طالبان همواره تلاش دارند تا برای بیرون شدن از انزوای بین المللی و برقراری روابط دپلوماتیک با همسایگان خود و سایر کشورها راهی پیدا کنند.

در جریان چند ماه اخیر ، چهار کشور همسایه چین ، پاکستان ، روسیه و ترکمنستان دیپلومات‌های اداره سرپرست طالبان را پذیرفته اند.

روسیه در ماه گذشته آخرین کشوری بود که با طالبان روابط دیپلوماتیک خود را برقرار کرد. طالبان جمال نصیر غروال، را به عنوان شارژدافیر افغانستان معرفی کرده و مسکو اعتبار نامه این دیپلومات طالبان را پذیرفت.

پیش از این، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تاریخ ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) گفت که کشورش برای تعامل با حکومت جدید در افغانستان به یک دیپلومات حکومت طالبان اعتبارنامه داده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه،‌ روز چهار شنبه پس از اعطای اعتبارنامه به دیپلومات طالبان گفت که این گام مهمی برای از سرگیری تماس‌های دیپلوماتیک بین افغانستان و روسیه است.

خانم زاخارووا همچنین افزود هنوز برای گفتگو درباره به رسمیت شناختن طالبان بسیار زود است و تاکید کرد که “اعطای اعتبارنامه به معنی به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان نیست.”

این اقدام روسیه در واشنگتن مورد استقبال قرار نگرفت، زیرا مقامات ایالات متحده بر این باور اند که این عمل به طالبان یک “مشروعیت نادرست” می دهد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که امریکا و متحدانش از اقدام اخیر طالبان مبنی بر وضع محدودیت برای تحصیل دختران و سفر زنان نگران اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: ” اکنون وقت آن نیست که گامی درباره اعتبار دادن و یا هم عادی سازی روابط با طالبان برداشته شود – این نوع اقدام یک پیام غلط را به طالبان میدهد.”

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی پس از مسلط شدن طالبان برافغانستان، ‌نمایندگی‌های دیپلوماتیک خود را در کابل مسدود کردند.

اما برخی از این کشور ‌ها به خاطر فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان و تاثیرگذاری بر پالیسی‌های طالبان، روابط خود به گونه‌ای با این گروه حفظ کرده اند.

با آنهم،‌ آنعده کشورهای که با طالبان روابط دیپلوماتیک خود را برقرار کرده اند،‌ سفارت های آنها در افغانستان فعال اند.

رونالد نیومن، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان،‌ گفته است که روسیه و سایر کشورهای دیگر با پذیرفتن دیپلوماتان طالبان مرتکب اشتباه شده اند، زیرا نخست باید طالبان با جامعه بین المللی در عرصه‌های مخلتف همکاری کند.

آقای نیومن گفت ” وقتیکه دیپلوماتان را می‌پذیرند، فشار ها بر طالبان کاهش میابد. بنا بر این،‌ ما می‌گوییم طالبان باید اجازه بازگشت دختران به مکاتب را بدهند و باید با نهادهای غیر انتفاعی که برای مردم نیازمند کمک می‌کنند، با آنها همکاری نمایند، در غیر آن به رسمیت شناخته نخواهند شد.”

این دیپلومات پیشین امریکا در افغانستان همچنین گفته است که پذیرش و دادن اعتبار نامه یک دیپلومات خارجی به معنای به “رسمیت شناختن” نیست.

سهیل شاهین که اعتبار نامه وی در ملل متحد پذیرفته نشد، دریک صحبت با صدای امریکا گفت که حدود ۱۰ کشور از جمله چین،‌ ایران، مالیزیا، پاکستان ، قطر، روسیه، عربستان سعودی و ترکمنستان نمایندگان سیاسی طالبان را پذیرفته اند. اما بخشی از این ادعای آقای شاهین از سوی منابع مستقل تایید و یا رد نشده است.

بر اساس بیانیه سفارت های افغانستان در چین، پاکستان، روسیه و ترکمنستان،‌وزارت های خارجه این کشور ها،‌ دیپلومات های طالبان را به صورت رسمی پذیرفته اند.

به گفته سهیل شاهین، دیپلومات های افغان که قبلا در ایران و عربستان سعودی گماشته شده بودند، ‌اکنون از هدایت و دستورالعمل های حکومت طالبان پیروی می کنند.

در حال حاضر،‌ ۴۵ سفارت و ۲۰ قنسولگری افغانستان در سراسر جهان فعال می باشد که اکثر آنها به کمک دیپلومات های حکومت پییشن افغانستان اداره می شوند، دیپلومات های که از همکاری با اداره طالبان خودداری کرده اند.

سفارت افغانستان در واشنگتن دی سی و قنسولگری آن کشور در شهر نیویورک و شهر لس انجلس ایالت کلیفورنیا در ماه گذشته به دلیل مشکلات مالی بسته شدند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *