در پی کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ امریکا طالبان را متهم به نقض «شدید» توافق دوحه کرده و گفته است که این گروه «به مردم افغانستان و تمایل خود برای به شناسایی رساندن و عادی‌سازی با جامعه بین‌المللی خیانت کرده‌اند».

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا دوشنبه‌شب (۱۰ اسد) در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که ایمن الظواهری در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در قلب شهر کابل، پایتخت افغانستان کشته شده است

او گفت که جواز این حمله را خودش صادر کرده و با کشتن الظواهری، عدالت درباره‌ی او اجرا شده است و «این رهبر تروریست دیگر زنده نیست».

بلینکن در واکنش به کشته‌شدن الظواهری در بیانیه‌ای گفته است که طالبان با میزبانی و پناه دادن به رهبر القاعده در کابل، توافق دوحه را به‌شدت نقض کرده‌اند. او افزوده است که طالبان به جهانیان اطمینان داده بودند که اجازه نمی‌دهند خاک افغانستان توسط تروریست‌ها برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده شود.

وزیر خارجه امریکا گفته است: «آن‌ها (طالبان) همچنین به مردم افغانستان و تمایل خود برای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی با جامعه بین‌المللی خیانت کرده‌اند».

بلینکن افزوده است که با توجه به عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در پابندی به تعهدات خود، امریکا به حمایت از مردم افغانستان با کمک‌های بشردوستانه‌ی قوی و حمایت از حقوق بشر به‌ویژه زنان و دختران ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه‌ امریکا اضافه کرده است که پس از مرگ الظواهری، جهان مکان امن‌تری است و ایالات متحده به اقدامات قاطعانه علیه کسانی که «کشور، مردم ما، یا متحدان و شرکای ما را تهدید می‌کنند، ادامه خواهد داد».

حمله هوایی علیه رهبر القاعده روز (یک‌شنبه، ۹ اسد) بر خانه‌ای در شیرپور شهر کابل انجام شده است؛ حمله‌ای که طالبان در ابتدا آن را فرود راکت به یک خانه‌ی مسکونی خالی اعلام کردند. این گروه اما دوشنبه‌شنب تأیید کردند که حمله‌ی هوایی بوده و توسط هواپیمای امریکایی انجام شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گفته است که در اوایل نوعیت این حمله مشخص نشده بود، اما یافته‌های ابتدایی ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آنان نشان می‌دهد که این حمله توسط هواپیمای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است

مجاهد افزوده است که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه می‌داند.

طالبان در توافق دوحه به امریکا تعهد داده بودند که روابط خود با القاعده را قطع می‌کنند و در خاک افغانستان به گروه‌های تروریستی اجازه‌ی فعالیت نمی‌دهند.

الظواهری در حالی در کابل کشته شده که پیش از این مقامات امریکایی و سازمان ملل متحد از قدرت گرفتن دوباره‌ی القاعده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هشدار داده بودند.

در ماه جوزای امسال سازمان ملل گفت که القاعده در افغانستان دارای پناهگاه و آزادی عمل با ظرفیت انجام حملات جدید در سال‌های آینده است. این سازمان گفته بود ده‌ها نفر از رهبران ارشد القاعده و گروه‌های وابسته به آن در افغانستان مستقر هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *