ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش ریچارد بنت، گزاشگر ویژه‌ی سازمان ملل در مورد حقوق بشر در افغانستان را «مغرضانه و به دور» از واقعیت‌ خواند.

مجاهد شب گذشته در بیانیه‌ای گفته است که بنت در این گزارش از صدها پیشرفت‌ در یک‌ سال گذشته در افغانستان «اغماز» ورزیده و به چند موارد مشخص براساس برداشت غلط و معلومات نادرست اشاره کرده است.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان هنگام ارائه گزارش خود به شورای حقوق بشر درباره‌ وضعیت حقوق بشر در این کشور هشدار داده و گفته است «افغان‌ها در یک بحران حقوق بشری گرفتار شده‌اند که به نظر می‌رسد جهان در رسیدگی به آن ناتوان است».

او افزوده است که هیچ کشوری در جهان مانند افغانستان وجود ندارد که زنان و دختران به این سرعت از حقوق اساسی انسانی خود صرفا به‌دلیل جنسیت محروم شده باشند.

سخن‌گوی طالبان گفته است که کدام تهدیدی به زندگی زنان در افغانستان متوجه نیست. او افزوده است که هیچ زنی در جنگ‌ها و چاپه‌ها (حملات) نه خودش کشته می‌شود و نه هم عزیزانش را از دست می‌دهد. این در حالی است که طالبان متهم به کشتار گسترده‌ی غیرنظامیان در پنجشیر و اندراب‌های بغلان شده‌اند.

مجاهد همچنین مدعی شده است: «اکنون هیچ‌کسی به عزت خانم افغان به نظر بد دیده نمی‌تواند و هیچ اولاد بی‌گناه کدام زن افغان در زندان‌ها انداخته نشده است.»

سخن‌گوی طالبان گفته است که دانشگاه‌ها به‌روی زنان و دختران باز اند و هزاران زن در معارف، تحصیلات عالی، صحت عامه، اداره‌‌های تذکره و پاسپورت، میدان‌های هوایی، پولیس، رسانه‌ها، بانک‌ها و دیگر‌ بخش‌های مورد نیاز مشغول کار هستند.

این در حالی است که زنان در اکثریت ادارات دولتی از کار محروم شده و دختران بالاتر از صنف ششم نمی‌توانند به مکتب بروند.

سخن‌گوی طالبان در ادامه گفته است که همه‌ی حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان مصون هستند، «هیچ یک شان نه کشته شده، نه زندانی شده، نه از عبادت آن‌ها جلوگیری شده و نه به کدام اتهامی متهم شده‌اند.»

ریچارد بنت اما در نشست شورای حقوق بشر هشدار داده است که هزاره‌ها و دیگر جوامع شیعه در افغانستان با حملاتی «سیستماتیک» روبه‌رو هستند که می‌تواند جنایت بین‌المللی باشد.

پس از روی‌کارآمدن طالبان هزاره‌ها بارها هدف حملات مرگ‌بار قرار گرفته‌اند. به‌گفته فعالان حقوق بشر، این حملات مصداق نسل‌کشی است.

برخی فرقه‌های اهل سنت از جمله صوفی‌ها نیز هدف حملات مرگ‌بار بوده‌اند. همین‌طور اقلیت‌های سیک و هندو‌ نیز به‌دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده‌اند.

سخن‌گوی طالبان گفته است که از صدها حملات به عبادتگاه‌ها جلوگیری شده و اگر در صورت استثنایی مواردی رخ داده، عاملان آن بازداشت و به مجازات سخت محکوم شده‌اند.

مجاهد در ادامه به عفو عمومی این گروه اشاره کرده است؛ در حالی که بنت در گزارشش گفته است طالبان به این وعده‌ی خود عمل نکرده‌اند.

او افزوده است که در گزارش «مغرضانه سازمان ملل متحد به این همه موارد و پیشرفت‌های مثبت اشاره‌ی نشده و نه هم از آن ستایش به عمل آمده است.»

مجاهد افزوده است: «این قضاوت وارونه بیانگر این است که از این سازمان بزرگ جهانی به‌گونه‌ی علنی سوءاستفاده صورت می‌گیرد و معلومات نادرست از آدرس آن پخش می‌شود.»

سخن‌گوی طالبان گفته است که اظهارات «غیرمسئولانه و عقده‌مندانه» از آدرس سازمان ملل متحد پخش می‌شود و موقف خصمانه این سازمان در برابر طالبان است و این گروه این موضع را تقبیح می‌کند.

طالبان همواره گزارش سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر را رد کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *