شماری از مدافعان حقوق زنان، فعالان مدنی، آموزگاران و دانش‌آموزان برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران در کابل تظاهرات کردند.

این معترضان با سردادن شعارهای “خواهرانم را بگذارید به مکتب بروند، عدالت عدالت برای دختران این سرزمین، ما کار می‌خواهیم، ما درس می‌خواهیم، از تبعیض خسته ایم” در کابل راه‌پیمایی کردند.

مظاهره‌کنندگان با نشر اعلامیه‌ای، تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق دروس دختران بالاتر از صنف ششم را نکوهش کردند و خواستار بازگشایی تمامی مکاتب دختران در افغانستان شدند.

در اعلامیه معترضان از همۀ خانواده‌های دختران دانش‌آموز، خواسته شده است که با هر شیوۀ ممکن اعتراض و مخالفت خویش را تا زمان اعادۀ حق آموزش و دیگر حقوق فرزندان شان بیان دارند.

در اعلامیه آمده است: “ما از مطالبۀ حقوق اساسی مردم به ‌ویژه حقوق زنان کوتاه نمی‌آییم، حقوق اساسی زنان باید برگشتانده شوند.”

روز چهارشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) سال نو تعلیمی در کابل و مناطق سردسیر افغانستان آغاز شد، اما دختران دوره متوسطه و لیسه اجازه نیافتند که به دروس شان ادامه دهند.

عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف حکومت طالبان، به خبرنگاران گفت که بر اساس فیصلۀ رهبری طالبان تصمیم گرفته شده که مکاتب دوره متوسطه و لیسه تا اطلاع ثانوی تعطیل باشند.

بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه، واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشته است.

در تازه‌ترین مورد، ده عضو شورای امنیت ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک خطاب به طالبان گفته اند که “مکاتب را برای همه باز کنید و برای همه کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کنید.”

طالبان هنوز به واکنش‌های جهانی پاسخ نداده، اما دو دلیل را برای تاخیر بازگشایی موسسات تعلیمی برای دختران عنوان کرده است. نخست فراهم‌شدن شرایط مطابق شریعت و دوم، ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی، اما در مورد این معیارهای تعیین‌شده هیچ‌گونه جزییات ارایه نشده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *