محمد نبی عمری، والی طالبان در خوست، روز شنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) در جریان یک سخنرانی خطاب به مردم آن ولایت گفت که آنها سه روز فرصت دارند تا بیرق ملی سه رنگ افغانستان را از خانه ها، دکان ها، موترها و بایسکل‌های‌شان دور کنند.

اما این مقام طالبان مشخص نکرد که در صورت تخطی از این دستور، با افراد چه برخوردی صورت خواهد گرفت.

آقای عمری همچنین گفت که مردم آن ولایت مختار اند که آیا می خواهند بیرق سفید رنگ طالبان که در آن کلمه طیبه با رنگ سیاه نوشته شده است،‌ در خانه، دکان و یا وسایط نقلیه خود نصب کنند یا خیر.

دستور و تعیین ضرب الاجل والی طالبان در ولایت خوست مبنی بر دور کردن بیرق سه رنگ افغانستان از منازل شخصی، دکان‌ها و وسایط نقلیه با واکنش شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و مردم مواجه شده است؛ عموم مردم در مخالفت با این دستور اعلام کرده اند که بیرق سه رنگ افغانستان مربوط به دولت خاصی نیست و ملی است و برای ملت باید حفظ شود.

بر اساس ماده‌‌ چهارم قانون اساسی دوره محمد ظاهر،‌ بیرق افغانستان مركب از سه رنگ سياه، سرخ و سبز به صورت عمودى است که در وسط آن نشان محراب و منبر به رنگ سفيد و دو طرف آن با دو خوشه گندم احاطه شده است.

گروه طالبان که در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شد،‌ تا حال از سوی هیچ کشوری جهان به رسمیت شناخته نشده است. طالبان پس از مستقر شدن در کابل، تمام اعلانات، لوحه ها و عکس های بیرق سه رنگ افغانستان را معابر عمومی و مکان های دولتی حذف کرده اند.

اما عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیۀ طالبان، به تاریخ ۲۸ سپتمبر ۲۰۲۱ با نشر خبرنامه‌ای گفت که قانون اساسی دورۀ محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان به استثنای “مواد متضاد آن با احکام اسلامی” را به گونۀ موقت نافذ می‌کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *