هند در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از تلاش فزاینده برای حذف زنان از زندگی عمومی در افغانستان، خواستار حفاظت از حقوق زنان و دختران و دست‌آوردهای دو دهه اخیر شد. این کشور از یوناما خواست تمام تلاش خود را برای تضمین حقوق اقلیت‌ها، زنان و کودکان به‌ خرچ دهد.

پونیت اگروال، معاون نمایندگی دایم هند در ژنو، گفت: «هند به عنوان همسایه و شریک دیرینه افغانستان سهم مستقیمی در تضمین بازگشت صلح و ثبات به این کشور دارد.»

او در سخنرانی‌اش در «نشست اضطراری» شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد «وضعیت حقوق بشری زنان و دختران در افغانستان» گفت با توجه به پیوندهای تاریخی و تمدنی قوی هند با مردم افغانستان «عمیقاً نگران تحولات اخیر» است.

اگروال تاکید کرد که تلاش‌های فزاینده‌ای برای حذف زنان از زندگی اجتماعی در افغانستان صورت گرفته است.

آقای اگروال با اشاره به این که حقوق اولیه غیرنظامیان، کودکان، دختران و زنان به شمول آزادی بیان و عقیده، دسترسی به آموزش و مراقبت‌های پزشکی به دلیل وضعیت جاری به شدت مختل شده است، از همه طرف‌های ذیربط خواست که اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بین‌المللی را بدهند.

او گفت: «به منظور نظارت دقیق و هماهنگی تلاش‌های شرکای مختلف برای ارائه مؤثر کمک‌های بشردوستانه و در ادامه تعامل ما با مردم افغانستان، تیم فنی هند در سفارت ما در آنجا مستقر شده است».

او همچنین گفت انتظارات جامعه جهانی در مورد مسیر پیش رو در افغانستان در قطع‌نامه ۲۵۹۳ به وضوح آمده است که از خاک افغانستان برای انجام حملات تروریستی علیه سایر کشورها استفاده نمی‌شود. او از تشکیل دولت فراگیر و نماینده، مبارزه با تروریزم و ​​قاچاق مواد مخدر و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌ها به عنوان موارد دیگر این قطع‌نامه یاد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه نشست اضطراری در باره وضعیت حقوق بشر در افغانستان برگزار کرد.

در این نشست نقض حقوق زنان در افغانستان و زن‌ستیزی طالبان «بی‌مثال» خوانده شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *