پروان در هم‌جواری کابل ۱۰ واحد اداری دارد که شهر چاریکار را نیز شامل می‌شود. در این ولایت اما تنها یک شفاخانه ۱۰۰ بستر برای مداوای بیماران مختلف وجود دارد. مسوولان در شفاخانه ولایتی پروان می‌گویند که هم‌زمان با گسترش فقر و بیکاری در کشور، بیشتر باشند‌گان این ولایت برای درمان به یگانه شفاخانه دولتی این ولایت مراجعه می‌کنند. به گفته آنان، در حال حاضر این شفاخانه ظرفیت بستری کردن بیماران جدید را ندارد.

عبدالقاسم سنگین، رییس شفاخانه ۱۰۰ بستر ملکی ولایت پروان، می‌گوید با آن‌که این شفاخانه روزانه ظرفیت پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار را دارد، اما این روزها ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن از باشند‌گان این ولایت به خاطر دریافت خدمات صحی و درمانی مراجعه می‌کنند. او دلایل هجوم مردم به شفاخانه‌های دولتی را فقر و تنگ‌دستی و دادن ادویه رایگان به بیماران از سوی این شفاخانه عنوان کرد.

وی افزود: «یگانه چالش شفاخانه ملکی پروان، مشکلات جای است. تعمیر فعلی شفاخانه حداکثر روزانه ظرفیت پذیرش ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار را دارد، ولی در همین اواخر این رقم به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر رسیده است که بیشترین آن‌ها را زنان و اطفال تشکیل می‌دهند. همین امر سبب شده که ما نتوانیم همان استندرد‌هایی را که ضرورت است، در این شفاخانه تطبیق بکنیم. یکی از دلایل عمده هجوم مردم به شفاخانه‌های دولتی، فقر و بیکاری است که مردم توان رفتن به مراکز درمانی خصوصی را ندارند.»

شفاخانه ملکی ولایت پروان با ظرفیت ۱۰۰ بستر در چهار بخش داخله عمومی، جراحی عمومی، نسایی ـ ولادی و داخله اطفال فعالیت دارد. آقای سنگین افزود که با توجه به افزایش مراجعه‌‌کننده‌گان، ظرفیت کنونی شفاخانه برای بیماران کافی نیست و در حال حاضر این شفاخانه ظرفیت پذیرش بیماران بستری جدید را ندارد.

در همین حال شماری از مراجعه‌کنند‌گان شفاخانه دولتی پروان، ظاهراً از عرضه خدمات صحی در یگانه شفاخانه دولتی این ولایت خوش‌بین به نظر می‌رسند. عبدالقهار رامین که در این شفاخانه بستری است، می‌گوید که حتا ساکنان مناطق دوردست این ولایت به دلیل فقر و بیکاری، به شفاخانه دولتی این ولایت مراجعه می‌کنند. او اضافه کرد که در حکومت پیشین وظیفه و معاش داشته، اما اکنون بیکار است و با مشکلات سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. عبدالقهار اضافه کرد: «در گذشته شخصاً ماهانه حدود ۳۰ هزار افغانی معاش داشتم و به‌آسانی به شفاخانه‌های دولتی مراجعه نمی‌کردم، اما فعلاً وضعیت اقتصادی ما خراب است و مراجعه کرده‌ام. مثل من هزاران تن با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند؛‌ اما خوب است که حداقل در شفاخانه‌های دولتی فعلاً امکانات است، چون سازمان صحی جهان حمایت مالی می‌کند.» به گفته او، اگر شفاخانه‌های دولتی نباشد، در شرایط کنونی، نصف بیماران خواهند مرد.

مسوولان شفاخانه ۱۰۰ بستر ملکی ولایت پروان در حالی از ‌ظرفیت پایین و نبود جای بستر در این شفاخانه ابراز نگرانی می‌کنند که با گذشت نزدیک به هفت سال از آغاز کار ساخت تعمیر شفاخانه ۲۰۰ بستر ملکی پروان، تاکنون این پروژه حیاتی  آماده بهره‌برداری نشده است.

پروژه ساخت تعمیر شفاخانه ۲۰۰ بستر ملکی پروان در بهار ۱۳۹۴ از طریق وزارت صحت عامه حکومت ‌پیشین به ارزش بیش پنج میلیون دالر امریکایی از بودجه ملی با شرکت ساختمانی «نوید نوری سالم بگراموال»، برای سه سال به قرارداد سپرده شد، اما اکنون که نزدیک به هفت سال از آن زمان سپری شده، تاکنون آماده بهره‌برداری نبوده و بیش از یک سال می‌شود که کار آن بنا بر دلایل نامعلوم متوقف است.

گفتنی ‌است که شرکت پیمان‌کار این پروژه چندین بار از سوی اعضای شورای ملی و شورای ولایتی حکومت پیشین به ناتوانی متهم شده بود. با تلاش‌های مکرر، موفق به دریافت دیدگاه مسوولان شرکت پیمان‌کار این پروژه حیاتی در پروان نشدیم. مسوولان ریاست صحت ‌عامه ولایت پروان نیز از زمان آغاز دوباره کار ساخت تعمیر شفاخانه ۲۰۰ بستر ملکی این ولایت چیزی نمی‌دانند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *