توماس نیکلسون، نماینده‌ی ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان در واکنش به بازداشت زنان معترض توسط گروه طالبان گفته که بازداشت خودسرانه‌ی شهروندان در تضاد با تعهد این گروه مبنی بر حمایت از حقوق بشر است.

او امروز (یک‌شنبه، ۱۷ دلو) در توییتی نوشته است که بازداشت‌ و ناپدیدشدن شهروندان ادعای طالبان را درباره این‌که حکومت موقت این گروه متعلق به مردم است، نیز تضعیف می‌کند.

آقای نیکلسون در ادامه خواستار رهایی فوری زنان معترض شده است.

طالبان طی روزهای اخیر به اختطاف و بازداشت زنان فعال معترض که علیه سیاست‌های این گروه اعتراض دارند، اقدام کرده‌اند. تا کنون دست‌کم چهار زن معترض و سه خواهر یکی از این چهار زن را بازداشت کرده‌اند.

این اقدام طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش خود از طالبان خواسته است تا فورا به استفاده از نیروی «غیرقانونی» علیه مردم افغانستان، به‌ویژه علیه زنان و دخترانی که از حق‌شان برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان استفاده می‌کنند، پایان دهند.

این سازمان همچنین با تأکید از طالبان خواسته است که محل نگهداری این زنان بازداشت‌شده را فاش کنند.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا برای زنان افغانستان نیز بازداشت زنان معترض افغانستان را «ناعادلانه» خوانده و از طالبان خواسته است که به این روند نقطه‌ی پایان بگذارند. او همچنین خواستار آزادی زنان بازداشت‌شده، شده است.

طالبان در طی بیش از پنج ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال افغانستان در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *