نیویورک تایمز به نقل از مقامات طالبان گزارش داد که کابینه طالبان از بازشدن مکاتب به روی تمام دختران در ماه حمل حمایت کرد، اما مخالفت ملا هبت‌الله و دیگر ملاهای تندرو در قندهار مانع از این کار شد.

به گفته آنان، کابینه طالبان در کابل صلاحیت تصمیم‌گیری در باره این موضوع را نداشت.

مقامات امریکایی به این روزنامه گفتند که نمایندگان طالبان به طور پیوسته به آنان اطمینان می‌دادند که مانع تحصیل دختران افغان نخواهند شد. اما ظاهراً روی این مساله در میان طالبان اتفاق نظر وجود نداشته است.

نیویورک به نقل از چند مقام طالبان که روزنامه هویت شان را فاش نکرده، گزارش داد که اکثریت اعضای کابینه طالبان، به شمول سراج الدین حقانی و مولوی یعقوب مجاهد، از بازگشایی مکاتب به روی تمام دختران حمایت کردند. با این حال، یک مقام طالبان در وزارت معارف گفت: «وقتی ما برنامه بازگشایی مکاتب[دخترانه] را به کابینه فرستادیم، آنها پاسخ دادند که صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد این موضوع حساس را ندارند.»

مقامات طالبان گفتند که در شورای رهبری طالبان در قندهار پس از چند روز بحث با بازگشت دختران به مکتب مخالفت شد.

نکته سوال برانگیز این است که چرا طالبان به دختران اجازه حضور در دوره ابتدایی و دانشگاه را داده اند؟ ظاهراً، مقامات طالبان مدعی اند که ملا هبت الله، رهبر طالبان و دیگر اعضای شورای قندهار در جریان حضور دختران در مقاطع ابتدایی و عالی نبودند.

متیو ایکنس، خبرنگار نیویورک تایمز در گزارشش از افغانستان در این مورد گفت که در میان طالبان، به خصوص در دولت، از ممنوعیت آموزش دختران و دستورات وزارت امر بالمعروف نارضایتی دیده می‌شود. به گفته او، مقامات طالبان به سختی می‌کوشند از تصامیمی چون ممنوعیت تحصیل دختران دفاع کنند.

یک فرمانده طالبان به او گفت: «چرا ما با این اعلام‌ها برای خود مشکل درست می‌کنیم؟ مردم به جای مشاهده کار ما، خبر دستورات جدید در مورد لباس را می شنوند.»

با این حال، طالبان برای پرهیز از اختلافات درونی، فعلا به طور یکدست از دستورات رهبران خود پیروی می‌کنند. یک مقام طالبان به ایکنس گفت: «رهبر دستور داده است، ما نیز اطاعت می‌کنیم. ما باید از فتنه در میان خود پرهیز کنیم. این مساله مهمتر از این است که چه چیزی اجازه است یا نیست.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *